Nagy változás a szülő életében, ha a gyereke iskolába megy. Tanácsainkkal igyekszünk segíteni átvészelni a sokszor komoly stresszel járó helyzetet, hogy a szülő és a gyerek is jól járjon.

1.)    Ne legyen túl nagy a felhajtás!


A gyerek élete az iskola megkezdésével gyökeresen megváltozik. A szülő feladata, hogy ebben az életciklus-váltásban segítse, támogassa gyermekét. Fontos az odafigyelés, ám az is, hogy ne legyen túl nagy a felhajtás. A szülő higgadtsága, nyugalma, figyelme, és megfelelő válaszreakciói, a gyermeket is a változás könnyebb elfogadása felé terelik.


lelki<em>egeszseg-gyerekek


2.)    Fogadjuk el, ha gyermekünk valamiben gyengébben teljesít!


Az újdonsült diákok számára az első és legfontosabb kihívás az iskolába való beszokás. Ha eleinte gyengébben teljesít, az nem jelent hosszabb távon kudarcos iskolai karriert, hiszen gyermekünknek meg kell tanulnia magát a tanulást is. Szidás helyett legyünk türelmesek, várjunk! Hosszabb távon úgyis kiderül, hogy mi az, amiben jobb és ügyesebb akár társainál is, és mi az, ami nehezebben megy neki. Fogadjuk el őt természetes adottságainak megfelelően, ne keltsünk benne felesleges szorongást és frusztrációt!


3.)    Maradjunk higgadtak, ha valami lassabban megy!


A dolgok siettetése nem vezet előre. Ha hajtjuk a gyermeket, az csak a teljesítményt gátló – úgynevezett debilizáló – szorongás előhívásához vezet, mely akadályozza adott feladat teljesítésében. Az állandó idői nyomás, a debilizáló szorongás, az iskolai kudarcok hosszú távon az önértékelés romlásához vezethetnek, azaz a gyermekben kialakul az „úgysem tudom megoldani”- séma. Fontos tehát, hogy hagyjunk időt, hiszen 6-7 éves korban a felismerés öröme, az önállóan megoldott feladat, a legyőzött intellektuális kihívás óriási örömöt jelent a gyermeknek, ami megszeretteti vele magát a tanulást is.


4.)    Adjunk időt az átmenetnek!


Az oviból az iskolába való váltás óriási. Ebben az értelemben sincs két egyforma gyerek. Vannak, akik gond nélkül veszik az akadályt, vannak, akik ellenállnak a változásnak. Figyeljünk gyermekünkre, és reagáljunk érzékenyen a jelzéseire! Törődéssel, kíváncsi odafordulással, és a kérdéseire adott válaszokkal tehetjük érte ebben az időszakban a legtöbbet.


5.)    Feküdjünk korán!


Gyerekünket ebben az időszakban soha nem látott kihívások, feladatok várják. Kipihenten minden akadályt könnyebben vesz szülő és gyerek egyaránt, így feküdjünk korán, lehetőleg pihenjünk sokat!


6.)    Az előkészületeket bízzuk a gyerekre!


Sok szülő segítségnek gondolja, ha bepakolja az iskolatáskát gyereke helyett, vagy ha megír egy-egy leckét. Ez azonban számos rossz üzenetet hordozhat az „én jobban tudom”-tól elkezdve, a „nem vagy képes rá”-n keresztül, egészen a „jajj, hagyd csak, majd én megcsinálom”-ig. Fontos, hogy a gyerek megtanulja, hogy ezek az ő kötelezettségei, amiket el kell végeznie a mindennapokban. Nem tragédia, ha az iskolatáskából kimarad egy tankönyv, vagy otthon felejti a tornacuccot, még akkor sem, ha ez iskolai szankciókat von maga után. Ezek azok a tanulópénzek, amik nem kerülnek semmibe, és felkészítik a gyereket az életben való boldogulásra. Ha átvesszük a feladatait, hosszabb távon nehezítjük meg a dolgát.


7.)    Iskola előtt egyen a gyerek!


A kipihentség mellett a másik fontos tényező a megfelelő táplálék bevitele reggelente. Éhesen nem megy a tanulás, így az iskola előtti változatos, vitamindús reggeli ne maradjon el!


8.)    Érdeklődjünk, tegyünk fel új és más kérdéseket!


Iskolakezdéskor csupa izgalom az élet egy gyerkőc esetében. Érdeklődjünk, tegyünk fel kérdéseket az iskoláról, új barátokról, tanítókról! Fontos, hogy szülőként mi is felvegyük a ritmust, és most már az iskolás gyerekünket kérdezzük, ne a már nem létező ovist!


9.)    A szülő ne gyakoroltasson!


Ha gyermekünknek valami nem megy, konzultáljunk a pedagógussal, de ne vegyük át a szerepét! Szülőként nem szabad órákig nyüstölni gyerekünket, hogy egy-egy tananyagot a „fejébe verjünk”. Hiszen ez csak azt eredményezi, hogy a saját szülő-gyerek kapcsolatunk is megsínyli a helyzetet, és mivel a szülők ritkán képzettek a pedagógiai módszereket illetően, még eredménytelen is lesz a dolog. Kérjünk profi segítséget, mi pedig maradjunk szerető és elfogadó szülők, mert ehhez értünk a legjobban!


10.)  Védjük gyermekünk lelkét, akár az iskola ellenében is!


Az iskola nem mindig habos torta, ezt akár saját emlékeinket felidézve is bizton állíthatjuk. Éppen ezért nagyon fontos, hogy az otthon és a szülő biztos bázis legyen a gyerek számára olyankor is, amikor az iskolában rosszul mennek a dolgok. Ha biztonságban érzi magát, gyermekünk őszintén tud majd beszélni problémáiról, ez pedig már fél siker azok megoldásában is.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.