Az utóbbi évtizedben terjedtek el a nagyon sok szereplős online szerepjátékok és velük együtt alakult ki a függőség sok érintettben. Nem egyszerű a kívülállónak észrevenni, hogy valaki mikor válik szenvedélybeteggé, de a téma kutatója, Kimberly Young pszichológus leírása alapján van néhány biztosabb jel, amik segítségével könnyebben beazonosíthatjuk a betegséget.
1. Gondolatai állandóan a játékon járnak
A felhasználó akkor is a játékon gondolkozik, amikor éppen nem csinálja azt. Mikor feláll a géptől, nem tudja ott hagyni, fejben tovább folytatja. Egy idő után már nem tud koncentrálni napi teendőire és egyre inkább hanyagolja kötelezettségeit. Nem foglalkozik a korábban szeretett tevékenységével, mint a sporttal vagy egyéb szakkörökkel.
2. Hazudik róla
Rejtegeti, hogy éppen a szerepjátékokkal foglalkozik, áltevékenységeket talál ki, hogy környezete ne vegye észre szenvedélyét. A másokkal való találkozókat különböző kifogásokkal mondja le.
3. Eltávolodik ismerőseitől
Egyes játékfüggők magatartása megváltozik. Elkezdik kerülni azokat az embereket, akik korábban fontosak voltak számukra. Inkább töltik szabadidejüket egyedül a számítógép előtt, mint barátaikkal, szerelmükkel. Emiatt kapcsolataik tönkre mennek, de ez a játék miatt nem érdekli őket, ugyanis ezeket a kötelékeket már nem tartják fontosnak.
4. Menedékként használják
Ahogy az alkoholnál vagy a kábítószernél, a játékoknál is felfedezhető, hogy menekülésként használják a mindennapi problémák és stressz elől. A felhasználó a virtuális világban sikeres, eredményes, ismerősei között teljesen elfogadott. Emiatt kevésbé találja már fontosnak, értékesnek a valós életét, és energiáját inkább a kitalált karakterének, karrierjének fejlesztésébe helyezi.
5. Agresszív
Ha a szülő, házastárs vagy bárki kényszeríteni próbálja a játszó embert, hogy hagyja abba a tevékenységét, védekezni kezd. Dühössé, agresszívvá válik azzal szemben, aki el akarja venni függőségének eszközét.
A szenvedélybetegség tehát elszigetel, módosítja az egyes személyiségjegyeket, és egyre inkább távolabb löki az illetőt a valóságtól. Nagyon nehéz beavatkozni, hiszen az illető a játékot élete értelmének tekinti, és nem látja annak negatív hatásait. Viszont ezzel nem csak a saját életét, karrierjét, iskolai teljesítményét teheti tönkre, hanem hozzátartozóiét is.
Felhasznált irodalom: Kimberly Young, Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents, In The American Journal of Family Therapy, 2009