Csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát a joghurt fogyasztása. Ezt bizonyítja egy vizsgálat, amelyben 3 500 férfi és nő vett részt 11 éven keresztül Anglia keleti részén.

A vizsgálat kezdetén részletesen feltérképezték a kísérletben résztvevők étkezési szokásait, kiszűrték a vizsgálat eredményeit torzító tényezőket: a résztvevők kórelőzményét, rögzítették a testtömegüket, a családban előforduló cukorbetegek számát. Az önkéntesek étkezési szokásait a kísérlet elején rögzítették, de nem követték nyomon a rákövetkező 11 évben, így ismeretlen, hogy változott-e az étrendjük ezen idő alatt.


A kutatás azt állítja, hogy a joghurt és a zsírszegény sajt fogyasztásával megelőzhető a cukorbetegség kialakulása. Azoknál, akik alacsony zsírtartalmú tejkészítményt (natúr és gyümölcsjoghurt, kefir, zsírszegény sajt, zsírszegény túró) fogyasztottak, 24 százalékkal csökkent a cukorbetegség kialakulásának kockázata, mint azoknál, akik egyáltalán nem ettek a fent említett készítményekből. A vizsgálati csoport 753 tagjánál alakult ki az úgynevezett felnőttkori, 2-es típusú cukorbetegség.


A joghurt fogyasztásának hatását önmagában is megvizsgálták. Azt találták, hogy kéthetente 9 pohár joghurt fogyasztása  28 százalékkal csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Továbbá 47 százalékkal csökkent a cukorbetegség kialakulásának kockázata azoknál, akik a nassolnivaló chips helyett joghurtot fogyasztottak.


Csak a zsírszegény, savanyított tejkészítmények csökkentették a cukorbetegség kialakulásának kockázatát, a magas zsírtartalmú erjesztett tejtermékek és a tej fogyasztásának nem volt mérhető hatása.


További kutatás tárgya, hogy a probiotikumnak (humán-barát baktériumok) vagy a K vitaminnak köszönhető a pozitív hatás. A Cambridge-i Egyetem kutatója, Nita Forouhi szerint számos üzenetet kapunk arról, hogy bizonyos ételek – hozzáadott cukor és cukros italok - fogyasztása árt az egészségünknek. Megnyugtató viszont arról is hallani, hogy az olyan ételek, mint a joghurt és az alacsony zsírtartalmú tejkészítmények viszont támogatják az egészségünket.


joghurt


Magyarország tekintetében biztató, hogy a Nielsen piackutató vállalat legutóbbi felmérése szerint a joghurtfogyasztás itthon 5 százalékkal emelkedett. A gyümölcsjoghurtból hazánkban négy és félszer annyit adtak el, mint a natúrból, azaz  több mint 55 ezer tonnát.


Ennek ellenére sajnos nincs okunk hátradőlni. A magyar felnőtt lakosság tej- és tejtermék-fogyasztásáról készített 2013. áprilisi összefoglalójában az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet az alábbi megállapításokat közli:

  • tejnek és a tejtermékeknek kitüntetett szerepe van a táplálkozási ajánlásokban, fogyasztásuk naponta többször is javasolt.
  • E mellett szól az is, hogy kevés olyan élelmiszer van, amely ilyen arányban biztosítja több makro- és mikroelemekből is a napi szükségletet.
  • A nemzetközi és hazai táplálkozási ajánlások szerint naponta fél liter tej vagy annak megfelelő tejtermék (joghurt, kefir, sajt, túró, stb.) fogyasztása ajánlott.

A felnőtt magyar lakosság tej- és tejtermék-fogyasztása sajnos nem felel meg ennek az ajánlásnak. Bár a tej és tejtermékek az összes zsírbevitel 14 százalékát jelentik, ugyanakkor a telített zsírsavak bevitelének egyharmadáért is felelősek. Ezért a tej és tejtermékek fogyasztásakor előnyben kell részesíteni az alacsony zsírtartalmú tejkészítményeket.


A tej és tejtermékek fogyasztásának egyik legnagyobb élettani szerepe kalciumtartalmának köszönhető, azonban a felnőtt magyar lakosság napi kalciumbevitele sem éri el az ajánlott szintet. A kalciumbevitel több mint fele származik tej és tejtermékek fogyasztásából, közülük is a tejnek, a sajtoknak és a savanyított tejkészítményeknek van kitüntetett szerepe.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.