A rebarbara egy igénytelen, könnyen termeszthető, de tápláló zöldségféle, amely sokféleképpen felhasználható a konyhában és a gyógyászatban is. Az utóbbi évek gasztro-forradalmának köszönhetően ismét egyre gyakrabban találkozhatunk vele a piacok és a konyhakertek tavaszi kínálatában.

Akár már áprilisban szedhető, így a kora tavaszi zöldségek közt szerepelhet az étrendünkben. A rebarbara tápanyagban rendkívül gazdag, de kalóriában szegény. Húsos szárát használjuk fogyasztásra.


Tökéletes választás a téli hónapok alatt kialakult vitamin- és ásványi anyag-hiány pótlására, mert:


    <li>nagyon jó B-vitamin forrás;</li>
    <li>magas az A-, C-, E- és K-vitamin tartalma;</li>
    <li>ásványi anyagokban gazdag: kalcium, kálium, cink, vas, mangán és magnézium is megtalálható benne;</li>
    <li>antioxidánsokban gazdag, ezek csökkentik a szervezetben felhalmozódott káros szabad gyökök mennyiségét, így a különféle betegségek kialakulásának esélyét;</li>
    <li>gazdag élelmirost-forrás, a magas rosttartalom serkenti a bélmozgást és segíti a salakanyagok kiürülését, ezzel csökkentve a székrekedés kialakulását vagy a tünetek csökkentését;</li>
    <li>kismamáknak a benne lévő folsav miatt különösen ajánlott.</li>

rebarbara2


Amit a rebarbaráról még jó tudni:


    <li>Energiatartalma rendkívül alacsony (17kcal/100g), így túlsúllyal küzdők számára kifejezetten ajánlott.</li>
    <li>Víztartalma magas, ezért nagyon jó szomjoltónak számít.</li>
    <li>Szénhidráttartalma alacsony, de fehérje és zsír is csak elhanyagolható mennyiségben található meg benne.</li>
    <li>Magas a savtartalma, és a zöldségfélék közül az egyik legnagyobb oxálsav-tartalommal rendelkezik. Az oxálsav kalciummal vegyülve vízben oldhatatlan sót képez, ami növeli a vesékben, illetve a húgyhólyagban a kőképződés kockázatát. A kevésbé zsenge szárak nagyobb mennyiségben tartalmaznak oxálsavat, ezért vesekővel élők vagy vesekőképződésre hajlamosak a fogyasztását kerüljék, vagy csak korlátozott mennyiségben és a gyengébb növényeket válasszák.</li>

Elkészítése:


    <li>A levelek fogyasztásra nem alkalmasak!</li>
    <li>A rebarbarát a szezon elején ehetjük nyersen is, később azonban vékonyan hámozzuk meg, úgy hogy a külső réteget egyszerűen lehúzzuk, és így vágjuk 1-3 centiméteres darabokra.</li>
    <li>Csak rövid ideig főzzük, mert a rebarbara hamar szétfő.</li>
    <li>A rebarbarával ízesíthetünk vagy tölthetünk desszertet, süteményt is.</li>
    <li>Felhasználhatjuk szörp, lekvár, mártás vagy kompót készítéséhez.</li>
    <li>Leginkább édességekben találkozunk vele, pedig nagyon jól megállja a helyét sós ételekben is.</li>
    <li>A rebarbarához nagyon jól illik a vanília, a fahéj, a gyömbér, a szegfűszeg vagy a narancshéj, de más gyümölcsökkel is párosíthatjuk, például eperrel, almával.</li>
    <li>Kalória tartalma nagyon alacsony, de ezen sokat ronthatunk, ha a savanykás ízt nagy mennyiségű cukorral próbáljuk ellensúlyozni. Ha tehetjük, akkor cukor helyett használjunk valamilyen alternatív édesítőt, például nyírfacukrot vagy stíviát.</li>

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.