Az elhízás a Föld lakosságának több mint egynegyedét érintő egészségügyi probléma. A kóros túlsúly komoly betegségekhez, idő előtti halálhoz vezethet. A gyermekkori elhízás világszerte 300 százalékkal nőtt az elmúlt 40 évben. A megelőzésről és a kezelésről beszélgettünk Honti Attiláné, a Bács-Kiskun Megyei Oktatókórház vezető dietetikusával.

– Elkényelmesedett társadalomban élünk, gyaloglás helyett autóval, tömegközlekedéssel megyünk iskolába, főzés helyett gyorsétterembe ugrunk be, játszótér helyett a telefont nyomkodjuk. De mi lehet a gyermekkori elhízás igazi oka?

– Az elhízás kialakulása az örökletes és a környezeti tényezők együttes eredménye. Az örökletes tényezőket, például a testalkatot, étvágyat, energiafelhasználás-tartalékolást, mozgásigényt nem tudjuk szülőként befolyásolni, de a környezeti tényezők közül jópárat igen. Ilyen lehet az ételek minősége, az étkezés rendszeressége, hogy hányszor eszünk egy nap, mit és mekkora adagban, illetve, hogy mennyit mozgunk, része-e a sport a életnek, mennyi időt töltünk a szabadban, hogyan szemléljük a természetet, mennyire élünk környezettudatosan.

– A példamutatás ezek szerint elsődleges?

- Ha egészségesen élünk és jó példát mutatunk, akkor gyermekünk már egészen kicsi korában megfelelő alapokat kap ahhoz, hogy megfelelő testsúlyú, egészséges felnőtt váljon belőle. Amennyiben rossz a példa, amit lát és tapasztal a gyermek, ha a szülő a zsíros, nehéz ételeket eszik nagy adagokban, kevés gyümölcsöt és zöldséget fogyaszt, halat pedig csak elvétve, nem reggelizik, cserébe bőségen, későn vacsorázik vagy nassol a tévé előtt, nem sportol, de sokat ül a számítógép előtt, akkor már kisgyermekkorban elindulhat a hízás. Ez pedig serdülőkorban olyan betegségeket okozhat, ami nemrég még a középkorú emberekre volt jellemző. Magas vérnyomás betegség, inzulinrezisztencia, 2-es típusú cukorbetegség, ízületi panaszok. Sajnos ez egyre gyakoribb jelenség.

– Szabad fogyókúráztatni a már elhízott gyereket?

–Gyermekkorban fogyókúra, szigorú diéta helyett inkább életmódváltás javasolt, és ez akkor lesz célravezető hosszútávon, ha az egész családra vonatkozik étkezés, mozgás, pihenés tekintetében is. Lehet, hogy érdemes az előző időszakban naponta elfogyasztott ételek energiatartalmát kiszámolni és összehasonlítani a korosztályra, nemre meghatározott energiaszükséglettel. Ha nagy az eltérés, akkor már a gyermek korának, nemének megfelelő energiát tartalmazó étrend is fogyókúrának tűnhet.

– Milyen fontos életmódbeli, táplálkozási szokások segítenek a leginkább megszabadulni a kilóktól?

– Az új életmód kialakításakor fontos a napi ötszöri étkezés, amelyből három az iskolában, óvodában is megoldható. Az ételek mellett az elfogyasztott italok is sok plusz kalóriát jelenthetnek, ezért a cukrozott üdítők, cukrozott, alacsony gyümölcstartalmú gyümölcslevek helyett vizet, otthoni teát kevés cukorral, esetleg édesítőszerrel, vízzel hígított 100 százalékos zöldség- és gyümölcslevet kínáljunk. Energiaitalt ne adjunk gyermekünknek, még cukormenteset se. Pékségben vásárolt bukták helyett otthon készítsünk szendvicset teljes kiőrlésű péktermékből, sonkával, sajttal, friss zöldségekkel. Vacsorára kerüljük a nehéz, magyaros, bő zsiradékban sült ételeket. Válasszuk a soványabb húsokat és a zsírszegény ételkészítési módokat, például grillezést, sütőzacskóban sütést, párolást. Tészta, burgonya, rizs mellett vagy helyett készítsünk több párolt, grillezett zöldséget, salátát.

– Gyakori az ellenállás ilyenkor a gyerekek részéről, hogyan lehet rávenni őket a változásra?

– Ismertessük meg a fűszerekkel, és amelyik tetszik neki, azt többször használjuk ételkészítéskor. Nagyobb gyermekkel lehet nézni főzős műsorokat és együtt eldönteni, hogy melyiket próbáljuk ki, sőt akár el is készíthetjük együtt. Ha egy étel nem nyeri el a tetszését, ne erőltessük, próbáljunk ki mást. A gyerekek ízlése változik, ezért érdemes pár hónap múlva újra megkínálni az előzőleg elutasított ételt. Chipsek, kekszek helyett felszeletelt gyümölcsöt, zöldséget, almaszirmot kínáljunk. Ne sulykoljuk, hogy ezt vagy azt nem ehet, inkább kérjük ki a véleményét az étrendje összeállításakor. Természetesen minden gyermek más, eltérő ízléssel, étvággyal, mozgásigénnyel, máshogyan élik meg az életmódváltozást, ezért nagyon fontos a szülő támogatása, türelme.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.