Bár az agy testsúlyunknak csupán a 2 százalékát teszi ki, energiafogyasztása ehhez képest aránytalanul nagy: körülbelül 20 százaléka a test egészének. Másképpen lefordítva ez azt jelenti, hogy testtömegünk 1/50 része a bevitt energia 1/5 részét használja fel.

Agyunkat tehát érdemes rendszeresen és bőségesen táplálni, azonban nem mindegy, hogy mivel. Bebizonyosodott ugyanis, hogy vannak olyan élelmiszerek, amelyek segíthetnek az emlékezet, a koncentráció és a tanulási képességek fejlesztésében. Közülük az egyik „agyserkentő” élelmiszercsoportot a szénhidrátokban gazdag gabonafélék alkotják. Az agyműködés szempontjából értékesebbek a teljes értékű gabonafélék, mint például a:


    <li>teljes őrlésű lisztből készült és magokkal szórt pékáruk</li>
    <li>korpás kekszek</li>
    <li>gabonapelyhek</li>
    <li>teljes gabonaszemet tartalmazó őrlemények</li>
    <li>zabkorpa</li>
    <li>hajdina</li>
    <li>köles</li>
    <li>durumtészta és a</li>
    <li>barna rizs.</li>

 


Az összetett szénhidrátok megemelik a szerotonin hormon szintjét a szervezetünkben, ami ezáltal nyugtató hatást fejt ki az agyra. Jobb kedélyállapotban, kiegyensúlyozottabban pedig bizonyíthatóan könnyebben gondolkodunk és gyorsabban memorizálunk dolgokat. A teljes kiőrlésű gabonák segítenek abban is, hogy hosszabb ideig egyenletes szinten maradjon a vércukorszintünk. A tanulás szempontjából ez azért lehet fontos, mert a vércukorszint hirtelen süllyedésének hatására gyorsabban fárad ki a szervezet fizikai és szellemi szempontból egyaránt, és így korábban kezd csökkenni a teljesítmény és a koncentráció képesség is.


Fotó: Dominic Rivard /Flickr


7 tipp – gabonákhoz:


    <li>Rendszeresen fogyasszunk teljes őrlésű kenyeret vagy pékárut.</li>
    <li>Köretként próbáljuk ki a barna rizst vagy a durumlisztből készült tésztát a „mezei” fehér rizs helyett.</li>
    <li>Érdemes megkóstolni a korpás pogácsát és galuskát és a kölesből, zabból, kukoricából vagy hajdinából készült kását, illetve puliszkát is.</li>
    <li>Gabonafélék mellé kevesebb zsiradék, cukor és só is elég lehet.</li>
    <li>A natúr gabonapelyheket – az árpát, rozst, búzát vagy zabot – rizs helyettesítésére is használhatjuk, például rakott vagy töltött ételekbe vagy húsgombócba.</li>
    <li>A müzlik közül azokat keressük, amelyek kevés cukrot tartalmaznak vagy állítsuk össze mi magunk a nekünk tetsző hozzávalókból.</li>
    <li>A gabonapelyheket, a búza- vagy zabkorpát turmixokba, levesekbe, főzelékfélékbe, süteményekbe, túrós, gyümölcsös édességekbe is belekeverhetjük.</li>

 


És ami még felpörgethet…


A változatos étrendben nemcsak egy élelmiszer vagy élelmiszercsoport felelős a jól működő fogaskerekekért, hanem többek közt:


    <li>az olajos magvak - B-vitamin és magnézium-tartalmuk miatt</li>
    <li>az apró magvas gyümölcsök, mint például a málna, szeder, eper vagy az áfonya - nagy C-vitamin, antioxidáns- és természetes gyümölcscukor-tartalmuk miatt</li>
    <li>a halak – a bennük található sok omega-3 zsírsav miatt, amelyek nélkülözhetetlenek az agy működéséhez, fejlődéséhez és a megfelelő szellemi teljesítményhez.</li>

Végezetül ne feledkezzük meg arról sem, hogy az agy megfelelő működéséhez a jól összeállított étrend mellett rendszeres testedzésre, jól irányzott memóriagyakorlatokra és persze egy kis pihenésre is szükségünk lesz.


Zárásképpen összegyűjtöttünk két agyserkentő receptet. Velük nemcsak az agyunk, hanem az ízlelőbimbóink kedvébe is járhatunk.


Fotó: chrisar676 / Flickr


Müzli erdei gyümölccsel (1 személyre)


Hozzávalók: 15 dkg friss erdei gyümölcs (áfonya, szeder, málna), 2 dl zsírszegény natúr joghurt, 1 ek. erdei méz, 1 ek. dió apróra vágva, 1 ek. lenmag 1, 1-1 ek. zabpehely és rozspehely


Elkészítése: A megmosott gyümölcs egyik felét pürésítjük, a többit félretesszük. A joghurtba belekeverjük a mézet, a diót és a gabonapelyheket, hozzáadjuk a gyümölcspürét és állni hagyjuk, amíg a pelyhek kissé megpuhulnak. A maradék gyümölccsel megszórva tálaljuk.


Tejes zabpehely dióval és mazsolával (1 személyre)


Hozzávalók: 3 dl 1,5%-os tej, 6 dkg zabpehely, 2 dkg dió, 1 csapott ek. cukor vagy méz, 1 dkg mazsola


Elkészítése: A forrásban lévő tejbe beleszórjuk a zabpelyhet és folytonos kevergetés közben 15-20 percig főzzük, amíg besűrűsödik, vagyis amíg a zabpehely megpuhul és megduzzad. Főzés közben ízesítjük cukorral vagy mézzel. Tálaláskor darált vagy darabolt diót és alaposan megmosott mazsolát szórunk a tetejére.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.