A melegszendvicsen olvadó sajt, az aszalt gyümölcsökkel összekevert joghurt vagy a lágy snidlinges túrókrém nemcsak finomak, hanem hasznosak is a szervezetünk számára. A tejtermékekben lévő kalcium ugyanis építi a fogakat, csontokat, hiánya viszont kifáradáshoz és izomgörcsökhöz is vezethet.

A tej és a tejtermékek alapvető fehérjeforrásaink, az emberi szervezet számára szükséges arányban tartalmazzák az összes esszenciális (nélkülözhetetlen, azaz csak táplálék útján biztosítható) aminosavat.


E termékcsoport megfelelő mennyiségű fogyasztása hozzájárul a szervezet napi B2-, B6-, B12-, A-vitamin-, cink-, magnézium-, és kalciumigényének fedezéséhez. Az ásványi anyagok közül kiemelt fontosságú a kalcium (Ca), amely részt vesz a csontok és a fogak képzésében, a véralvadás és a vérnyomás szabályozásában, valamint az idegrendszer zavartalan működésében. Segíti az izmok összehúzódását és ellazítását, valamint az idegi impulzusok továbbítását, hiánya kifáradáshoz és izomgörcsökhöz vezethet. A kalcium felszívódása a különböző élelmiszerekből 20–40 százalék között mozog, amelyet számtalan tényező befolyásol:


A kálcium felszívódása


Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén a szervezet kalciumszükségletének – amely felnőttkorban 800–1000 mg/nap – 75 százalékát a tej- és tejtermékek fedezik. Egyéb táplálékok közül viszonylag nagy mennyiségű kalciumot tartalmaznak az olajos magvak, a száraz hüvelyesek, a zöldségek közül a kelkáposzta, a gyümölcsök közül a banán, valamint a halak és a különböző ásványvizek is. Kutatói állásfoglalás szerint a kalcium a csontokba csak körülbelül 25–30 éves korig épül be, ezért különösen fontos, hogy gyermekkorban, a növekedés idején rendszeresen kerüljön a szervezetbe megfelelő mennyiségben, 30 éves kor után pedig azért, hogy a csontállomány kalcium tartalmát megőrizzük.


Tanácsok a mindennapokra

  • Fél liter sovány tejet vagy azzal egyenértékű kefirt, joghurtot, gyümölcsjoghurtot, sajtot illetve tehéntúrót mindennap kell fogyasztani.
  • Változatosan fogyasszon tejet, savanyított tejtermékeket (aludttej, kefir, joghurt, gyümölcsjoghurt) és sovány sajtot, túrót.

Néhány tipp és ötlet az ételkészítéshez

  • Ne feledje, a változatosság gyönyörködtet!
  • Szendvicskrémet otthon is készíthet zsírszegény sajtból vagy túróból, friss zöldfűszerekkel, kevés kefirrel vagy joghurttal.
  • Ízesítéshez, sűrítéshez használjon kisebb zsírtartalmú, 12 százalékos tejfölt, joghurtot, kefirt, aludttejet.
  • Házi túrót Ön is tud készíteni, mint ahogy natúr joghurt és friss vagy aszalt gyümölcsök felhasználásával gyümölcsös joghurtot is.

Néhány tipp és ötlet a vásárláshoz….


Az egészséges táplálkozás a bevásárlással kezdődik:

  • A boltban keresse a sovány sajtokat, a csökkentett zsírtartalmú, „light” sajtokat, a cottage cheese-t (szemcsés sajtot), sovány túrót és túrókrémet, illetve válassza a 1,5 százalék zsírtartalmú tejet.
  • Olvassa el, mi van a címkén. A sajtok csomagolásán „Zsírtartalom a szárazanyagban” felirat segít a sajt zsírosságának megítélésében. Előfordulhat, hogy egy, az eredeti sajthoz képest 50 százalékkal csökkentett zsírtartalmú, light, kenhető, ömlesztett sajt „csak” félzsíros, mert a zsír értéke a szárazanyag-tartalomban 40 ± 3 százalék.

Élelmiszerek zsírtartalma


energiaegyensuly<em>6</em>3<em>jav


energiaegyensuly<em>6</em>4<em>jav

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.