Az étrend – vagy ahogy a köznyelvben gyakran használják – táplálék-kiegészítők egyre több helyet foglalnak el a drogériák, gyógyszertárak és bioboltok polcain, és persze mi is egyre gyakrabban emeljük le őket onnan. Laikusként azonban nem mindig könnyű eldönteni, hogy melyik termékben bízhatunk és melyik árt többet, mint amennyit használna. Utánajártunk, hogy mit érdemes fejben tartanunk, ha étrend-kiegészítőt készülünk a kosarunkba tenni.

Elég csak kinyitnunk a laptopunkat vagy elmenni a sarki gyógyszertár mellett és szinte biztos, hogy pillanatokon belül szembe talál minket egy csodagomba vagy egy szűz tea kapszula reklám. A felsorolt hatások általában ígéretesek, de hogy valóban elérjük-e vele a kitűzött célunkat, az nem mindig olyan magától értetődő. Először érdemes azt tisztáznunk, hogy:


Mik is azok az étrend-kiegészítők?


Az étrend-kiegészítő mint élelmiszerkategória alig több mint 20 éve létezik. Alatta olyan, hagyományos étrend kiegészítését szolgáló élelmiszert értünk, amely koncentrált formában tartalmaz tápanyagokat vagy egyéb táplálkozási/élettani hatással rendelkező anyagokat. Tápanyagként elsősorban vitaminok és ásványi anyagok jelennek meg ezekben a szerekben. Megjelenésükben jócskán eltérnek a hagyományos élelmiszerektől, ezek a leggyakoribb formák:


    <li>pezsgőtabletták</li>
    <li>tabletták, kapszulák</li>
    <li>szopogatós tabletták</li>
    <li>rágótabletták</li>
    <li>kanállal adagolható folyadékok</li>
    <li>folyadékban oldható porok</li>
    <li>csepegtetős üvegből adagolható folyadékok</li>

 


Fotó: Héctor Garcia / Flickr


Mit tartalmazhatnak az étrend-kiegészítők?


Az étrend-kiegeszítők egyrészt aktív komponenseket, más néven hatóanyagokat tartalmaznak, ezek felelősek a termékleírásban felsorolt jótékony hatásokért. A hatóanyagok mellett egyéb adalékanyagok is találhatók egy-egy ilyen szerben. Ezek elsősorban a hatóanyagok homogén eloszlását, felszívódását, a termék szebb megjelenését, kellemesebb ízét és illatát segítik elő. Az aktív komponensek kezdetben vitaminok és ásványi anyagok voltak, később megjelentek az omega-3 zsírsavak, a lecitin, a zsíranyagcserében résztvevő L-karnitin, és persze a különféle gyógynövényi komponensek is. Ma már szinte számát sem tudjuk azoknak a hatóanyagoknak, amelyekkel a gyártók igyekeznek tovább gazdagítani a készítményeiket.


Egy európai uniós szabályozás szerint a termékek jelölése, megjelenítése és hirdetése nem állíthatja/sugallhatja, hogy az étrend-kiegészítő betegségek megelőzésére, kezelésére alkalmas vagy ilyen tulajdonsága van. Csak azokról az összetevőkről állíthat kedvező hatást a forgalmazó, amelyek - pontosan meghatározva - szerepelnek az egészségre vonatkozó, engedélyezett állítások jegyzékében.


Mikor fogyasszunk étrend-kiegészítőket?


Ha alapból kiegyensúlyozott és vegyes étrendet követünk, akkor az biztosítja a szervezet élettani működéséhez szükséges tápanyagokat (fehérjét, szénhidrátot, zsírt, vitaminokat, ásványi anyagokat és élelmi rostot), illetve a biológiailag aktív összetevőket is (antioxidánsok, L-karnitin, prebiotikumok, probiotikumok stb.). Vannak azonban olyan helyzetek – például szigorú diéta, stresszes-rohanó életmód, betegség utáni lábadozás - amikor a megszorítások vagy a szervezet kimerült állapota miatt étrend-kiegészítő fogyasztására lehet szükség.


Fotó: rselph / Flickr


8 tipp a hatékony és biztonságos használathoz


    <li><strong>Egyszerre csak egyfélét:</strong> Egyidejűleg ne szedjünk több, azonos hatóanyag-tartalmú készítményt. Ha mégis szükségét érezzük, figyeljünk oda az ajánlott mennyiségekre, nehogy túladagolásba torkolljon a jóhiszemű étrend-kiegészítő szedés.</li>
    <li><strong>Jóból is megárt:</strong> Ne fogyasszunk hosszútávon olyan étrend-kiegészítőket, amelyekben a vitaminok és ásványi anyagok mennyisége lényegesen meghaladja az ajánlott napi bevitelt. A mindennapi étkezés során is beviszünk a szervezetünkbe annyi vitamint és ásványi anyagot, ami részben vagy egészben fedezi a szükségleteinket.</li>
    <li><strong>Legyünk gyanakvóak:</strong> Kerüljük a kéz alatt, pult alól beszerzett csodaszereket, és azokat is, amelyek címkéjén hiányosan tüntették fel az adatokat.</li>
    <li><strong>Járjunk utánuk:</strong> Ne vegyen ismeretlen eredetű és/vagy csodahatásúnak hirdetett étrend-kiegészítőket. Ha kíváncsisága mégis legyőzte bizalmatlanságát, akkor felhasználása előtt kérje ki a témában jártas szakember véleményét.</li>
    <li><strong>Óvatosan a gyógyszerszedéssel:</strong> Ha rendszeresen gyógyszert szedünk, akkor járjunk utána, hogy a gyógyszer és az étrend-kiegészítő hatóanyagai között nincs-e kölcsönhatás.</li>
    <li><strong>Betegség esetén még jobban figyeljünk:</strong> Az étrend-kiegészítők egy része jelentős élettani hatást fejthet ki a szervezetre, ezért ha Ön nem egészséges, szervi problémákkal küzd, akkor feltétlenül kérje ki egy szakember véleményét.</li>
    <li><strong>Attól, hogy természetes, nem biztos, hogy ártalmatlan:</strong> A természetből származó anyagok esetenként igen erős hatásúak, akár mérgezőek is, így legyünk velük különösen körültekintőek.</li>
    <li><strong>Keressük a szakembert: </strong>Amennyiben étrend-kiegészítőket szeretnénk használni, mindenképpen forduljunk dietetikushoz a személyre – tehát korra, nemre, étrendre, egészségi állapotra és esetleges gyógyszerszedésre - szabott alkalmazás érdekében.</li>

Forrás:


OÉTI


MDOSZ

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.