Az alma, amellett hogy finom, még egészséges is. A gyógyszerek szedése természetesen nagyon sok esetben indokolt és elkerülhetetlen, azonban miért választanánk minden alkalommal a szintetikus pirulákat, ha a jóval szelídebb, természetes gyógymód is lehet gyógyír bajainkra.

Mielőtt az alma jótékony hatásáról indított cikksorozatunk mostani részében egészségvédő és betegségmegelőző szerepét a teljesség igénye nélkül összefoglaljuk,a következőt mindenképp érdemes szem előtt tartanunk:


A WHO 2004-es adatai alapján szerte a világon évente 1,7 millióan halnak meg azért, mert kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak. Ebben mi is rosszul állunk, mert csak a felét esszük az ajánlott mennyiségnek. Pedig az ajánlott napi fél kiló zöldség- és gyümölcsbevitel könnyen elérhető, ha minden étkezés tartalmaz az említett két élelmiszercsoportból egy-egy „képviselőt”. Ezzel többek között a daganatos megbetegedések, a kettes típusú cukorbetegség és az elhízás kockázata is csökkenthető.Kép: flickr.com/Michael Bentley


Kép: flickr.com/Michael Bentley


De térjünk vissza az almára…


Az alma, amellett hogy finom, még egészséges is. A gyógyszerek szedése természetesen nagyon sok esetben indokolt és elkerülhetetlen, azonban miért választanánk minden alkalommal a szintetikus pirulákat, ha a jóval szelídebb, természetes gyógymód is lehet gyógyír bajainkra.


Ilyen helyzetekbe „hívják segítségül” az emberek – persze sok más mellett – a gyümölcsöket és zöldségeket. Épp ezért döntünk az alma mellett is.


De mégis miért jó almát enni? Milyen bajokat tudunk orvosolni vele?


    <li>Nos, aki sokszor szenved <strong>hasmentéstől,</strong> egyen finomra reszelt almát. Hogy miért? Mert az élelmi rostok közül ilyenkor a vízben oldódó finom rost, a pektin, és a pektin tartalmú nyersanyagok javasolhatók, mint pl.: az alma. A meghámozott, nyers, finomra lereszelt alma pedig pektinben igen gazdag. Az alma mellett szól az is, hogy a benne található gyümölcssavak és B-vitamin is jótékonyan hatnak a belekre, segítik a tápanyagok felszívódását.</li>

    <li>A <strong>puffadás, székrekedés</strong> és az ezzel járó kellemetlen tünetek megelőzésének és étrendi kezelésének legsarkalatosabb pontja a megfelelő mennyiségű rostfogyasztás. E mellett a vízben oldódó rostok - például a pektin - a bélben élő jótékony baktériumok számára energiaforrások, így hozzájárulnak a bélrendszer optimális immunműködéséhez is.</li>

    <li>Sajnos már megszámolni is nehéz, hogy hány ember szenved <strong>szív- és érrendszeri megbetegedések</strong>ben, hány embernek van magas koleszterinszintje. Az alma ennek a megoldásában is jótékony hatású lehet, hiszen csökkenti a vér koleszterin szintjét, amely az erek meszesedéséhez vezethet. Az almában található pigmentfélét, a flavonoidot, már régóta úgy tartják számon, mint a szívbetegségek megelőzésének egyik eszközét. Jelentős flavonoid féle a quercetin, melynek gazdag forrása többek között az áfonya, az almahéj, a zöld tea és a hagyma. Napi egy alma, egy kis fej hagyma, egy-két csésze zöld tea beiktatása az étrendbe már jelentős mértékben csökkentheti a szívinfarktus kockázatát. A quercetin akkor fejti ki legjobban hatását, ha ehhez még C-vitamin is társul, amely szintén található az almában.</li>

    <li>Igaz, ez nem mondható betegségnek, de elég frusztráló<strong>, </strong>ha<strong> kellemetlen a leheletünk</strong>. Az alma fogyasztása serkenti a nyáltermelést a szájban, amely védőrétegként fonja körbe a fogakat, így gátolja a fogszuvasodás kialakulást, de csökkenti a szájban lévő baktériumok számát is, amelyek felszaporodva kellemetlenné tehetnék a leheletet. (Persze ez nem pótolja a fogmosást!)</li>

    <li>Nem csak a gyógyításban, hanem betegségek megelőzésében is verhetetlen az alma. Vizsgálatok is bizonyították, hogy a rendszeres almabevitel <strong>megelőzi a vastagbéldaganat kialakulását.</strong></li>

    <li>Változó korban a hormonháztartás módosulásával a nőknél a gyulladásos megbetegedések és a szabadgyökök képződése megnövekszik, ami csonttömeg-vesztéssel jár együtt.  Viszont az almában lévő flavonoidok többek között gyulladáscsökkentő hatásúak, így szerepük lehet a csontritkulás elleni védekezésben.</li>

    <li>Az alma természetes édességét a fruktóz adja, amely egyszerű cukor, de lassabban szívódik fel és emeli vércukorszintet, mint az édesítésre használt gyümölcscukor. Ennek oka, hogy a gyümölcs fogyasztásakor a fruktóz összekeveredik az alma rostanyagával, a pektinnel. Így szabályozza, stabilan tartja a vércukorszintet.</li>

Mindemellett: az alma a legjobb nassolnivaló. Míg egy fél zacskó (100 gramm) chips vagy egy tábla tejcsokoládé több mint 500 kalóriát tartalmaz, addig ugyanennyi almában csak 30 kalória van és az alma zsírtartalma is csupán töredéke a burgonyaszirom és a csoki zsírtartalmának. Sőt, az alma energiapótlásnak is kitűnő, mert a benne lévő gyümölcscukor könnyen felszívódik. Magas rosttartalma miatt viszont nem dobja meg hirtelen a vércukorszintet, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják.


Az alma héjával, egészben fogyasztva a legegészségesebb, hiszen így jut a legtöbb vitamin és ásványi anyag szervezetünkbe. De persze se szeri, száma a finom, illatos süteményeknek, almás ételeknek, melyek – főként a Karácsonyt megelőző időszakban – betöltik a lakást!    

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.