Cikksorozatunk utolsó részében az alma időskorban tapasztalt jótékony hatásairól írunk nagy vonalakban.
Cikksorozatunk utolsó részében az alma időskorban tapasztalt jótékony hatásairól írunk nagy vonalakban. Előtte azonban mindenképp érdemes szem előtt tartanunk a következőt:  A WHO 2004-es adatai alapján szerte a világon évente 1,7 millióan halnak meg azért, mert kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak. Ebben mi is rosszul állunk, mert csak a felét esszük az ajánlott mennyiségnek. Pedig a javasolt napi fél kiló zöldség- és gyümölcsbevitel könnyen elérhető, ha minden étkezés tartalmaz az említett két élelmiszercsoportból egy-egy adagnyit. Ezzel többek között a daganatos megbetegedések, a kettes típusú cukorbetegség és az elhízás kockázata is csökkenthető. Alma – idős korban A korral nemcsak a szervezet, hanem a tápanyagigény is változik. A felszívódási zavarok, illetve az életkori sajátosságokból adódó változások miatt bizonyos tápanyagokból az idő múlásával többre, míg másokból kevesebbre van szükség. Az ásványi anyagok közül a nátriumbevitelt – főként konyhasóbevitelt – a vese lassúbb működése miatt ajánlott csökkenteni, míg a kalciumbevitelt a rosszabb felszívódás és a csontritkulás fokozott kockázata miatt érdemes növelni. Az esetleges memóriacsökkenés kivédésében a megfelelő mennyiségű folsav, niacin, C- és B-vitaminok (B1-, B2-, B6- és B12-vitaminok) fogyasztásának van szerepet. Érdemes tudni, hogy a vitaminok hasznosulása, és raktározása a kor előrehaladtával csökken, ezért bevitelére hangsúlyt kell fektetni. Míg a fiatal szervezet körülbelül. 10 napig képes B1-vitaminbevitel nélkül tünetmentesen, normálisan működni, addig az idős ember tartalékai csupán 2 napra elegendők. Az antioxidánsok, például az A-, a C- és az E-vitamin, a növényi színanyagok (flavonoidok), a szelén védőhatásuk miatt időskorban is jelentőséggel bírnak. A szabad gyökök ellen harcolnak a szervezetben, amelyek szöveti, sejti elváltozásokat okozva különböző megbetegedések kialakulásához vezethetnek (ez a folyamat idősebb korban felgyorsul). Ezért az antioxidánsok jelenléte amellett, hogy lassítja az öregedés folyamatát, csökkenti a szív- és érrendszeri, a daganatos, illetve az ízületi elváltozások veszélyét.  A mozgásszegény életmód, a kevés folyadék- és rostfogyasztás miatt gyakori a bélrendszer renyhesége, a székrekedés az idősek körében. Mindez megelőzhető, ha naponta többször szerepel az étrendben teljes őrlésű gabonafélékből készült kenyér és pékáru, valamint nyers vagy párolt zöldség, főzelékféle, gyümölcs. Mivel az almának jelentős az antioxidáns, a B1-vitamin, a folsav- és a rosttartalma (főként puffadást nem okozó finom rost, azaz a pektin tartalma), ezért ennek a gyümölcsnek a rendszeres fogyasztása az idősek étkezésében fontos szerepet tölt be. Természetesen – mint minden életkorban – időskorban is jelentős szerepe van a mozgásnak a megfelelő táplálkozás mellett. Ez a gondolat már átvezet egy másik témához és egy közelgő programhoz, a Szenior Életmódváltó rendezvényhez is.  

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.