Tudta-e

…hogy a vezető halálokok között az első helyen a szív- és érrendszeri megbetegedések állnak?


…hogy a túlzott sóbevitel magas vérnyomást, szívinfarktust és agyvérzést okozhat?


…hogy az Egészségügyi Világszervezet sóbeviteli ajánlásához képest, mely max. 5 g/nap, mi magyarok ennek több mint háromszorosát fogyasztjuk naponta?


A só szerepe táplálkozásunkban


A só, azaz a nátrium-klorid fő alkotórésze a nátrium (40 %) és a klór (60 %). Az energiát nem adó, ugyanakkor a szervezet megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen nátrium, bár az egyik legfontosabb makroelem a szervezet számára, azonban napi 1,5-2 gramm mennyiség elégséges belőle egy egészséges felnőttnek, amely 5 gramm sónak felel meg.


A sóbevitelnek 70-75 %-át a feldolgozott élelmiszerek adják és 10-15 %-a pedig a főzés során hozzáadott sóból, vagy az asztali sózásból adódik. A 2009-es Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot vizsgálat szerint a felnőtt lakosság feldolgozott élelmiszerekből származó sóbevitelének több mint 1/3-áért a kenyérfélék, közel 1/4-éért a húskészítmények, mintegy 10 %-áért pedig a zöldségkonzervek és a savanyúságok felelősek.


A nők 12 gramm, míg, férfiak 17,2 gramm, azaz az ajánlott érték több mint 2,5, valamint 3,5-szeresét fogyasztják.


A túlzott sóbevitel következményei

A magas vérnyomás (hipertónia), - mely a magyar felnőtt lakosság közel 1/3 -át érinti - egyik legfontosabb kockázati tényezője a túl sok só fogyasztása. Az agyvérzések 62 %-ának és a szívkoszorúér-betegségek 49 %-ának hátterében is a magas vérnyomás áll. Ezek a betegségek felelősek a magyar lakosság halálozásának több mint feléért.


Mire figyeljünk az élelmiszerek vásárláskor?

Mindig olvassuk el az élelmiszerek címkéjét, a feltüntetett só vagy nátrium tartalmat! Számoljunk azzal, hogy 1 gramm nátrium 2,5 gramm sónak felel meg. Amennyiben az összetevőknél az első helyen a konyhasó szerepel, az adott élelmiszer sótartalma magas.


Vásárlásnál válasszuk azokat a termékeket/ételízesítőket a piacon, amik nem tartalmaznak hozzáadott sót! Ezekkel remekül lehet helyettesíteni a már megszokott ételízesítőket.


Az asztalunkról is tegyük el a sószórót!

Nem csak vásárlásnál, hanem otthon is sokat tehetünk néhány kis praktikával az egészségük érdekében. A kevésbé sós íz megszokásához kb. 3-4 hét szükséges, ezért fokozatosan csökkentsük a só mennyiségét! Tegyük el az asztalról a sószórót, így elkerülhetjük, hogy bárki is automatikusan kóstolás nélkül sózzon! Főzéskor só helyett használjunk erőteljes ízű, friss fűszernövényeket!


Forrás: MDOSZ, OÉTI

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.