A vásárlók ma már rengeteg gabonakészítmény közül válogathatnak a boltokban. Ezek közül egyeseket ritkábban, míg másokat akár gyakrabban is érdemes fogyasztani. Íme, egy kis útmutató a vásárláshoz.

A gabonafélék az egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlen összetett szénhidrát- és élelmirost-forrásaink, de fehérjét, ásványi anyagokat, vitaminokat is tartalmaznak. A szénhidrátok az egyik legfontosabb és egyben a leggyorsabban hasznosítható energiaforrásaink, amelyek jelentős mennyiségben találhatók a gabonafélékben. Azaz a gabonafélék energiát adnak a napi fizikai és szellemi munkavégzéshez. Összetételük alapján értékesebbek például a teljes kiőrlésű lisztből készült barna-, korpás-, magokkal dúsított kenyérfélék, pékáruk, korpás kekszek és pogácsák, a gabonapelyhek, a teljes gabonaszemet tartalmazó őrlemények, natúr gabonapelyhek, müzlik, a zabkorpa, valamint a hajdina, a köles, a durumtészta, és a barna rizs. A gabona nagy mennyiségű, de nem teljes értékű fehérjeforrás,azaz a szervezet számára szükséges összes aminosavat nem tartalmazza.


A vitaminok közül elsősorban a folsav, a B1-, B2 -, B6-vitamin, és a biotin, niacin, pantoténsav forrásai. A teljes értékű gabonák ezeket a vitaminokat nagyobb mennyiségben tartalmazzák. Az ásványi anyagok közül főleg káliumban, magnéziumban dúsak, de egyes gabonatermékeknek – búzacsíra, zabpehely, zabkorpa, Graham-liszt – jelentős a réz-, cink-, szeléntartalma is.


Tanácsok a mindennapokra…


Az elfogyasztott gabonafélék legalább fele teljes kiőrlésű legyen!

Hogyan érheti el?


- Egyen rendszeresen barna (teljes kiőrlésű) kenyeret vagy pékárut!

- Építse be étrendjébe a korpás pogácsát, a korpás galuskát, a köles-, zab- kukorica- vagy hajdinakását, puliszkát!

- Köretként egyen többször barna rizst vagy a durumlisztből készült tésztát!

- Reggelire, vagy édesség helyett fogyasszon gabonapelyheket (búza-, árpa-, rozs és búzapehely) friss, vagy aszalt gyümölccsel, gyümölcsjoghurttal, vagy kásának elkészítve, fahéjjal, mézzel!


energiaegyensúly


Néhány tipp és ötlet az ételkészítéshez….


Ne feledje, a változatosság gyönyörködtet!


- Használjon a natúr gabonapelyheket – árpa, rozs, búza, zab – a rizs helyettesítésére is, például rakott vagy töltött ételekben, húsgombócban.

- Készítsen barna rizst, de ne felejtse el, hogy tovább kell főzni mint a fehér rizst, és kicsit mindig keményebb marad, természetes rosttartalma miatt!

- Spórolni szeretne a zsiradék bevitelen egy keveset? A rizst szárazon, zsiradék hozzáadása nélkül pirítsa meg a párolás előtt!

- Gazdálkodjon okosan! Többet vásárolt a kenyérből? Fagyassza le! Evés előtt olvassza ki, melegítse át a sütőben és már fogyaszthatja is!


Néhány tipp és ötlet a vásárláshoz….

Az egészséges táplálkozás a bevásárlással kezdődik.


- A müzlik közül azokat keresse a boltok polcain, amelyek kicsi a cukortartalma!

- Amikor feldolgozott gabonafélét, például kenyeret, péksüteményt vásárol, olvassa el a címkét és válassza annak kisebb nátrium/sótartalmú változatait!

- Akár boltban vásárol gabonaféléből készült ételt, akár pizzát rendel, vagy ha étterembe étkezik, keresse a teljes kiőrlésű termékeket!

- Keresse azokat a gabonaalapú készítményeket, például sütemények, kekszek, amelyekbe kevesebb részlegesen hidrogénezett növényi zsiradék (transzzsírsav) található!


energiaegyensúly<em>4</em>1

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.