Az iskolakezdés minden gyereknek óriási változást hoz az életébe, hiszen a mindennapi játékkal és mozgással töltött óvodai időszakot felváltja a szigorú iskolai napirend. A mozgáshiány mellett nemcsak a szellemi megterhelés nehezíti az elsősök életét, hanem a fizikai súly is, amit táskájukban cipelnek. Van rá mód, hogy a szülő könnyítsen a nehézségeken!

Az iskolakezdés minden szempontból az egyik legmegterhelőbb időszak a gyerekeknek. Az első osztály az óvodai élethez képest óriási változásokat hoz magával, hiszen a mindennapi játékkal és mozgással töltött időszakokat felváltja a szigorú iskolai napirend. A mozgásigényük kielégítésére a testnevelésóra és az óraközi szünetek maradnak. Ez általában a gyerekeknek kevés, így célszerű olyan sportágat választani nekik, amelyet szívesen csinálnak és leköti a felesleges energiájukat. A rendszeres sportolás nemcsak kielégíti a mozgásigényüket, hanem javítja az edzettségüket, a kondíciójukat és megelőzheti számos mozgásszervi rendellenesség kialakulását is. Emellett a gyerekkori sportolás során szerzett öröm elősegítheti a sportos életmód megtartását felnőttkorban, ezzel elősegítve az egészség megőrzését is.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA


A gyerekeknek ebben az időszakban nemcsak a mozgásszegény napi rutinnal kell szembenézniük, hanem az iskolatáska cipelésével is. A kisgyerekek gerincoszlopa csecsemőkortól fokozatosan nyeri el normális formáját, élettani görbületeit (a gerinc kettős „S" alakú fiziológiás, azaz élettani görbületeinek rendkívül fontos szerepe van a teherbírás és a stabilitás szempontjából). Egy egészséges gerincnél négy görbület van, kettős S alakban: a háton és a keresztcsonton hátrafelé domború (kifózis), a nyakon és az ágyéki szakaszon hátrafelé homorú (lordózis), azaz előre felé domború hajlat található. Ezek a görbületek biztosítják a gerinc jó statikai működését, teherviselő képességét. A gerinc melletti izmoknak is elengedhetetlen szerep jut, ezért a jó izomzatú gyerekek kisebb kockázatnak vannak kitéve a gerincet érő nagy megterhelések során.


Önmagában a súly cipelése nem változtatja meg a gerinc fiziológiás görbületeit, ám az aránytalan, az izom teherbírását megközelítő vagy azt meghaladó súly túlterheli az izomzatot, a kifáradás miatt pedig kóros görbületek alakulhatnak ki a gerincen. Az oldalirányú görbületek (szkoliózis) számos esetben a helytelen tartásból adódnak. Ugyanígy a rossz vagy hanyag testtartás következménye a fokozott domborulatú hátak nagy része is. Ezek elsősorban a gyenge izomzat következményei, de szerepet játszik a gyerekek gyors növekedése vagy az egyoldali terhelés fokozódása is.


Egy 2010-es óvodai  szűrővizsgálat eredményei is például azt mutatják, hogy 6 éves korig még kevés a rossz tartású gyerek. Az iskolások körében azonban az évek számával növekszik a gerincdeformitások előfordulása. Ezért is ajánlott a megfelelő iskolatáska kiválasztása, ugyanis egyenlő teherelosztással a gerincdeformitások elkerülhetőek vagy legalábbis csökkenthetőek. Emiatt a kézi vagy oldaltáskák helyett előnyösebb a gerinc számára a hátizsák használata.


Fokozott terhelés nemcsak a gerincet éri, hanem a lábat is. A láb boltozatai a gerinc fiziológiás görbületeihez hasonlóan kisgyermekkorban, a járás kezdeténél alakulnak ki. Ezek a boltozatok viszik át a testsúlyt egyenletesen a talajra. A jó hosszanti boltozat kialakulásának feltétele a sarok normális állása. Ehhez mindenképpen fontos a jó cipő, amelynek a kérge a saroknál erős és jól tartja a lábat. Ha ortopéd szakorvos javasolja, legyen döntött sarkú, úgynevezett szupinált a lábbeli.


A láb boltozatainak hibái a gerinccel ellentétben már óvodás korban jelentkeznek, azonban ekkor még megfelelő cipővel és lábtornával az esetek jelentős részében korrigálhatók. Az idősebb gyermekeknél már előfordulhat a boltozat lelapulása, a lúdtalp, amely a későbbiekben további deformitások forrása is lehet. Az óvodákban sok helyen emiatt tornáztatják a gyerekek lábát, az iskolában azonban erre már nem fordítanak külön hangsúlyt, ezért célszerű lehet egy néhány perces otthoni lábtorna bevezetése.


forrás: aranyharmas.hu; gerinces.blog.hu

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.