A böjt igazi áldás: segíti a salakanyagok kiürülését, erősíti az immunrendszert, csökkenti a vérnyomást és még az önbizalmunkra is jó hatással lehet. Persze érdemes odafigyelni a böjt lehetséges „mellékhatásaira” is, hogy a kemény – néha talán kínkeserves – munkánknak tényleg meglegyen a remélt eredménye.

A divatdiéták mellett a böjtökből is nagy a választék a hazai „életmód-piacon”: a kellemesnek tűnő gyümölcsnap, a nyers étrend, a léböjt és persze a kőkemény koplalás valamelyike biztosan jól fog működni a mi esetünkben is. A biztosabb siker érdekében keressük meg a nekünk leginkább tetsző böjttípust!


A biztosabb siker érdekében keressük meg a nekünk leginkább tetsző böjttípust!


Mit köszönhetünk a böjtnek?


Már 2-4 nap böjtölés is jótékony hatással van a szervezetre és jó kiindulási alapja lehet egy tervezett életmódváltásnak is. A nyers étrend segít abban is, hogy lúgos irányba tolódjon a szervezet sav-bázis egyensúlya. A zöldségben és gyümölcsben gazdag (de nem csak préselt levekből álló) böjtös étrend sok élelmi rostot tartalmaz: ez serkenti a bélmozgást és segíti a salakanyag gyorsabb kiürülését is.


A böjt pozitív hatással van még:

  • a szív- és érrendszeri betegségekre
  • puffadásra
  • székrekedésre
  • a hastájékon tapasztalható kellemetlen érzésekre

… és segít csökkenteni a:

  • vérnyomást
  • trigliceridszintet (a vér zsírszintjét)
  • vizesedést
  • fáradékonyságot is.

A böjt a fenti jótékony hatásokon kívül erősíti még az immunrendszert, segíti a szervezet gyógyulási folyamatait és erősíti az ellenállóképességünket is a betegségekkel szemben. A böjt eredményeképpen szépülhet a bőrünk állapota is. Végül, de nem utolsósorban a böjtnek komoly pszichológiai hatása is lehet: a folyamat során kiléphetünk jól megszokott komfortzónánkból, illetve megtapasztalhatjuk az önmegtartóztatást és persze az azzal járó nem kis sikerélmény örömét is.


Figyeljünk a részletekre!


A böjt megkezdése előtt minden esetben érdemes kikérni orvosunk vagy egy dietetikus szakmai véleményét. Fontos tudatosítani magunkban azt is, hogy a böjtöt önmagunkért csináljuk és ne valaki más kedvéért. Természetesen sokat segíthet, ha van egy támogatónk: ha van valaki, akivel együtt lehet végig csinálni ezt a „gasztronómiai hadműveletet”. Óva intünk viszont mindenkit, aki kedvesével vagy családtagjával úgy szeretne „jót tenni”, hogy belekényszeríti egy böjtbe. Ilyenkor ugyanis a kényszer miatti stressz negatív hatással van a szervezetre és valószínűleg többet ártunk vele, mint amennyit használunk.


További fontos szempontok:

  • Mindig figyeljünk az adott böjt ajánlott időtartamára, a túlzásba vitt böjtölés következtében ugyanis tápanyaghiányos állapot is kialakulhat.
  • 18 év alatt, terhesség és szoptatás idején, illetve bizonyos krónikus betegségek (például cukor-, epe-, vesebetegségek, anyagcserezavarok) esetén nem javasolt a radikális böjt alkalmazása.
  • Ha valaki hosszú időn keresztül érzi annak igényét, hogy böjtöljön, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy ez egy lelki probléma egy jelzése is lehet, ami a táplálkozásban mutatkozik meg.
  • Míg a mértékletes böjtöléssel a szervezet kimenőt kap, addig a koplalással komoly károkat is tudunk okozni a szervezetünkben. A koplalást a dietetikusok ezért nem is javasolják.
  • A táplálék elhagyásának egyik természetes következménye, hogy a bélbolyhok egy-két nap után elkezdenek sorvadni. Így az egészséges táplálékkal sem tud megküzdeni a szervezet, amelynek következménye lehet a hasmenés, a dehidratáltság és a különféle vitaminok, ásványi anyagok felszívódásának zavara.

A lehetséges mellékhatások és a legfontosabb támpontok figyelembevételével azonban mindenképpen érdemes lehet valamelyik böjttípust kipróbálnunk, hiszen rengeteg jótékony hatása lehet testünkre és lelkünkre egyaránt. Sok sikert hozzá!

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.