Hiába a megfelelő ideig, szorgalmasan végzett testmozgás, ha közben nem megfelelően étkezik! Ha nem tudja megállni, hogy ne „csábuljon” el néhány száz kalóriára, nézze meg, hogy mennyi mozgásra van szüksége ahhoz, hogy a testsúlya a normál értéken maradjon!

A testmozgással és táplálkozással kapcsolatban használt energia-egyensúly kifejezés azt jelenti, a szervezetbe az ételekkel bevitt energiamennyiség azonos a szervezet működéséhez felhasznál energiamennyiséggel.



Amennyiben hosszabb időn keresztül a bevitt energiamennyiség (kalória) nagyobb, mint amit felhasznál, és nem mozog, sportol rendszeresen, akkor a szervezet a többletet „elraktározza” - főként zsírszövet formájában. Ez testtömeg növekedéshez, azaz túlsúlyhoz, elhízáshoz vezet (szaknyelven ezt pozitív energiamérlegnek nevezik).


Ezzel szemben, ha kevesebb energiamennyiséget vesz magához, mint amennyire valójában szüksége van, és növeli a fizikai aktivitást, a kialakult energiahiányt a szervezet a tartalékaiból fogja fedezni, ami testtömeg csökkenéshez vezet (negatív energiamérleg).


Normál, nem ingadozó testtömeg esetén a bevitt kalória és a leadott energiamennyiség azonos, azaz energia-egyensúly áll fenn.


Az energia-egyensúly két meghatározó és egymással szoros kapcsolatban álló eleme tehát az egészséges táplálkozás és a rendszeres testedzés. Mindkettő fontos szerepet tölt be a betegségmentes, minőségi élet kialakításában és megtartásában.


A mindennapi tevékenységeink általában nem túl nagy energiaigényűek, gondoljunk csak az alvásra, az ülésre vagy épp a gépkocsivezetésre. Ezzel szemben a különböző rendszeresen végzett testedzési formák, intenzitástól és időtartalmától függően jelentős mértékben hozzájárulnak a normál testtömeg eléréséhez vagy annak megtartásához.


De hiába a megfelelő ideig szorgalmasan végzett testmozgás, ha közben nem megfelelően étkezik! Ezért nem mindegy, hogy mit és mennyit eszik a sportolás mellett.  Igen, egy-egy falatnyi finomsággal szinte észrevétlenül és sokszor feleslegesen növelheti meg a napi energiabevitelét. Szüksége van rá? Megéri? Vagy ezzel együtt már többet evett, mint amire a szervezetének valójában igénye van? Ha nem tudja megállni, hogy ne „csábuljon” el néhány száz kalóriára, nézze meg, hogy mennyi mozgásra van szüksége ahhoz, hogy a testsúlya normál értéken maradjon! A táblázatpéldákkal segít annak összehasonlításában, hogy 100-200 kalóriányi étel elégetéséhez mennyit kell mozognia.



Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.