A csontritkulás a csontok keménységének csökkenésével és az emiatt gyakoribbá váló csonttörésekkel jellemezhető. Vizsgálati eredmények arra utalnak, hogy rendszeres testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható, sőt növelhető is.

A csontbetegségek közül a leggyakoribb a csonttömeg csökkenése, a csont szerkezetének kóros átalakulása, amely miatt a törés kockázata jelentősen megnő. A kórkép leginkább csontritkulás néven ismert (orvosi elnevezése osteoporosis).


Nők esetében jóval nagyobb arányban fordul elő, egyes felmérések szerint a menstruáció elmaradását követő időszakban (menopauza) minden harmadik nőnél jelentkezik ez a betegség.


A csontritkulás többféle okra vezethető vissza:

  • örökletes hajlam,
  • táplálkozási szokások (kevés kalciumot tartalmazó étrend),
  • hormonhatás (menopauzában csökken a női nemi hormonok, főként az ösztrogén kiválasztása),
  • és az elegendő testmozgás hiánya.

Feltehetően szerepet játszhat

  • az alkoholfogyasztás és a dohányzás,
  • csökkenthetik a csontsűrűséget egyes gyógyszerek (például a legerősebb gyulladáscsökkentő kortikoszteroidok),
  • valamint más betegségek is (például cukorbetegség, a pajzsmirigy vagy a mellékpajzsmirigy túlműködése).

A testedzés hatása csontritkulásban


Pontosan még nem ismert, milyen mechanizmusokon keresztül fejti ki kedvező hatását a fizikai aktivitás csontritkulásban. Egyes kutatások szerint a csontsejtek érzékelik azt a mechanikai ingert, amelyet a terhelés jelent, és ennek hatására fokozottan építik be a csont szilárdságát biztosító kalciumot.


Vizsgálati adatok utalnak arra is, hogy rendszeres testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható, sőt növelhető is. Idősebbeknél a csonttömeg növekedése ugyan kisebb mértékű, mint fiatalok esetében, de ez a kisfokú növekedés is elég a csontritkulás lassításához.


A kialakult csontritkulás kezelése kombinált: étrend, gyógyszer és testmozgás.


Testedzéssel a csonttömeg minden életkorban megtartható.


Irányelvek a testedzésre vonatkozóan


Csontritkulás esetében a testedzés célja kettős:

  • egyrészt általános kondicionáló hatást kell elérni a szervezet egészséges működése érdekében, de miután a betegség 50 évesnél idősebbek esetében gyakoribb, ezért az ilyenkor már előforduló szívbetegség egyéb kockázati tényezői ellen is kedvező hatású.
  • A másik cél a csontritkulás kezelésnek kiegészítése.

Az állóképességet javítja a gyaloglás, amely egyben a csontállomány fejlesztését is segíti. A mozgás időtartama legalább 30 perc legyen, lehetőleg naponta, de legalább heti 4 alkalommal.


Más típusú testedzés szükséges a csonttömeg fejlesztése érdekében. Erre a célra a legalkalmasabbak a különböző erőfejlesztő gépek, súlyzók. A gyakorlatok során célszerű valamennyi izomcsoportot megdolgoztatni (csípő körüli izomcsoport, hátizmok, combizmok, a mellkas és a váll izmai, a felkar izomzata).


Ha nem fér bele a havi költségvetésbe a konditerem bérlet, akkor néhány egyszerű otthoni gyakorlattal is lehet a csonttömeg fejleszteni. Ilyen például a " faleltolás"  vagy az "ajtókeretet szétfeszítés."


A gyakorlatokat egymás után 6-10 alkalommal ajánlott végezni, majd egyperces pihenőket beiktatva 8-10-szer ismételni a sorozatot.


Egy edzés alatt nem szükséges valamennyi fentebb említett izomcsoport megdolgoztatása, erre váltogatva kerülhet sor.


Az edzésprogramot szakértővel egyeztetve tanácsos elkészíteni. Amennyiben szívbetegség vagy magas vérnyomás is társul a csontritkuláshoz, feltétlenül szükséges a kezelőorvossal is megbeszélni milyen és mennyi terhelés végezhető kockázatmentesen az erőedzés során.


Bár a csontritkulás inkább a középkorúak és az idősek betegsége, érdemes már fiatal kortól rendszeres sportolással elősegíteni a csonttömeg megtartását.


A rendszeres testedzés időskorban is segíti a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék megőrzését, ezáltal csökkenti az elesés kockázatát, ami csontritkulás esetén könnyebben vezet csonttöréshez.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.