A cukorbetegség a gazdaságilag fejlett országokban a lakosság mintegy 5-6 százalékát érinti, a cukorbetegek száma világszerte meghaladja a 175 milliót, hazánkban félmillióra becsülhető, vagyis 10 millió lakost figyelembe véve nálunk – a gazdaságilag fejlett országokhoz hasonlóan – az össznépesség 5 százaléka tekinthető cukorbetegnek.

A betegség nem csupán a betegek nagy száma miatt érdemel figyelmet, de hasonlóan a magas vérnyomáshoz, ebben a kórképben is számolnunk kell az alapbetegség szövődményeivel, amelyek főként az érrendszerben és az idegrendszerben fellépő károsodásokat jelentik.


A kezelés költségei ezért mind az egyénre, mind az államra nézve komoly terhet jelentenek. Az ésszerű megoldás - mint sok más betegség esetén - a megelőzés lenne, amely a 2-es típusú cukorbetegségben jól körvonalazható: helyes táplálkozás, rendszeres testmozgás, a normális testsúly tartása.


A mozgásterápiát a cukorbetegség kezelésében már Kr. e. 600 évvel is alkalmazták Indiában, a későbbiekben azonban hosszú ideig az orvosok inkább fizikai kíméletet javasoltak, s csak az inzulinkezelés bevezetését követően kezdték ismét - a diéta és az inzulin mellett - a terápia harmadik oszlopának tekinteni.


Sajnálatos módon azonban mindmáig a gyakorlatban erről a harmadik pillérről hajlamosak vagyunk megfeledkezni, s a cukorbetegséggel foglalkozó igen alapos előírásokban is csak futólag történik említés a testedzésről, mint terápiás lehetőségről.


 


Útmutató cukorbetegek testedzéséhez


A cukorbeteg amellett, hogy betartja orvosa előírásait, sportoljon, eddze rendszeresen a testét.  Ha pedig eddig is aktív életmódot folytatott, semmiképpen se hagyja abba.


Leginkább ajánlható fizikai aktivitások a nagy izomtömegeket megmozgató, ciklikus, aerob jellegű mozgásformák, amelyek többnyire pontosan adagolhatók. Ilyenek például a séta, a gyaloglás, a kocogás, a kerékpározás és az úszás.


De mire figyelni sport közben?

  • Mielőtt elkezdi a rendszeres testmozgást, beszélje meg kezelőorvosával.
  • Leghasznosabb a szívet, vérkeringést, légzőrendszert fejlesztő mozgás, amely során a terhelés is jól szabályozható (séta, gyaloglás, kocogás, kerékpár, úszás stb.), de tanácsos kiegészíteni erősítő gyakorlatokkal is.
  • Ha addig nem mozgott rendszeresen, kezdje fokozatosan emelkedő időtartamú és intenzitású mozgással.
  • Ha korábban semmiféle testmozgást nem végzett, kezdje edzéseit 5-10 perc kényelmes sétával.
  • Edzésprogramját fokozatosan építse fel, körülbelül 70 százalékos intenzitású, legalább 30 percig tartó, hetente 5 alkalommal végzett testedzés az elérendő cél.
  • Ne feledkezzen meg a bemelegítésről és levezetésről sem (5-10 perc)
  • Tartsa be azokat az előírásokat, amelyek révén elkerülheti a hipoglikémiát (vércukorszint hirtelen csökkenése).
  • Ha fokozottan izzad, 15-20 percenként igyon ásványvizet.
  • Ha károsodtak az ideghártya erei, kerülje a nagyobb intenzitású terhelést, valamint az olyan gyakorlatokat, amelyek emelhetik vérnyomását (például nehezebb súly emelése).
  • Csak olyan sportokat válasszon, amelyekben a vércukorszint hirtelen csökkenése által okozott rosszullét nem járhat életveszéllyel (például nem ajánlott az ejtőernyőzés, sziklamászás, búvárkodás).
  • Tartsa be a biztonságos sportolásra vonatkozó javaslatokat. Testedzés előtt, alatt és után kerülje alkoholtartalmú italok fogyasztását.
  • Tartsa be a lábápolásra vonatkozó tanácsokat.
  • Ismerje meg, szervezete hogyan reagál a testedzésre. Vezessen edzésnaplót, amelyben a végzett testmozgás mellett feltünteti a mért vércukorértékeket és pulzusszámot is. Tapasztalatait beszélje meg kezelőorvosával.

Cukorbetegség típusai:


A cukorbetegségnek két formája ismeret, az 1-es típusú cukorbetegség, amelyben a hasnyálmirigy nem termel inzulint, a beteg ezért inzulinkezelésre szorul, míg a 2-es típusú cukorbetegségben az inzulin termelése nem szűnik meg, azonban a szervezet sejtjei valamilyen okból elvesztik inzulin iránti érzékenységüket, ilyenkor általában nem szükséges inzulin adása. Az 1-es típusú cukorbetegség inkább fiatal korban lép fel, a 2-es típusú idősebb korban alakul ki.


Forrás: Sportorvos.hu

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.