Az egészséges tízórai amellett, hogy táplál, segíti a növekedést és frissen tartja a tanulásért felelős szürkeállományt is.  

A jó teljesítmény nem csak intelligencia kérdése. Az is fontos lehet, hogy az agyat megfelelően tápláljuk és ellássuk energiával. Különböző tanulmányok kimutatták, hogy a reggeli nem elég ahhoz, hogy ebédig fittek és aktívak maradjunk, hiszen a testnek szüksége van a köztes időben újabb energiára, vitaminokra, kalciumra és fehérjékre. Persze még a legegészségesebb tízórai sem ér semmit, ha a végén a dobozban marad. Ezért jó, ha az egészség alapelvei alapján pár apró trükkel érdekesebbé tesszük a tízórait!



Mit pakoljunk az uzsonnás dobozba? 


    <li><strong>Kerüljön az aljára egy finom, ínycsiklandó teljes kiőrlésű lisztből készült szendvics!</strong></li>

Hiába egészséges, hiába szeretik a nagyok és a felnőttek, ha a gyerekek megmakacsolják magukat. A teljes kiőrlésű szendvicsek bár nagyon egészségesek, a gyerekek gyakran mégsem rajonganak értük. Jó megoldást jelenthet, ha olyan keverék kenyeret csomagolunk a kicsinek, ami búzaliszt mellett másfajta lisztet is tartalmaz. A szendvicskészítésnél figyeljünk arra is, hogy mit teszünk a kenyérre! A kisdiákkal együtt lehetőleg válasszunk zsírszegény sajtokat és felvágottakat vagy kenjünk a kenyérre otthon készített krémeket, például zöldségkrémet vagy túrókrémet. Ezek nem csak hogy kevesebb kalóriát tartalmaznak, hanem könnyen emészthetőek is, a sok fehérjének köszönhetően pedig növelik a szervezet ellenálló képességét is. Koronázzuk meg a kenyeret valamilyen szép, vékonyra vágott zöldséggel, vagy ha épp nagy kreativitást érzünk magunkban, dekoráljuk ki valamilyen kis állatfigurának megfelelően! Ez amellett hogy egészséges, nagyon ínycsiklandóan is nézhet ki, és a kicsi - reméljük - nem fog tudni ellenállni neki.


    <li><strong>Tegyünk mellé kalciumban és fehérjében gazdag natúr joghurtot, túrót!</strong></li>

A csemeténk inkább édes szájú és jobban szereti a joghurtot vagy a túrót? Akkor nyugodtan tegyük ezeket az ételeket az uzsonnás dobozba! A joghurt és a túró is tartalmaz csonterősítő kalciumot, értékes fehérjéket és vitaminokat. A tejsavbaktériumok aktivizálják a beleket és onnan kiindulva az egész szervezetet. 


    <li><strong>Dobjuk fel gyümölcsökkel és zöldségekkel a tízórai végét!</strong></li>

Lehetőleg mindig a szezonnak megfelelően válasszunk a gyümölcs és a zöldség kínálatból! Így kevesebb tartósítószert vagy más adalékanyagot juttatunk a kicsi szervezetébe, de minden hónapban más és más fontos vitaminnal, ásványi anyaggal segítjük a növekedését. 


Egy német tanulmány szerint a gyerekek kétszer annyi zöldséget és gyümölcsöt esznek, ha meghámozott, apróra vágott formában rakják őket eléjük.


Az olyan gyerekek, akik az édeset szeretik, kapjanak málnát, epret, áfonyát, alma- körte-, vagy barackszeleteket, esetleg mag nélküli szőlőt. Persze a zöldségekről se feledkezzünk meg, hiszen a karalábé, a retek, a paprika, a paradicsom mind-mind fontos részei lehetnek a tízórainak.


Mit ne tegyünk a dobozba?


A tejszeletekért, a gyümölcsjoghurtokért a gyerekek rendszerint odáig vannak, de a különböző kutatóintézetek már régóta hangoztatják, hogy nem ezek a legegészségesebb harapnivalók a szünetekben. A legtöbb közülük túl sok zsírt és cukrot és túl kevés tápanyagot tartalmaz, ezért jóval inkább sorolhatóak az édességek csoportjába. Az édességek a vércukorszintet csak rövid ideig emelik meg, viszont velük szemben a zöldségek és gyümölcsök, a teljes kiőrlésű termékek vagy a tejtermékek csak lassan jutnak a vérbe, és folyamatosan egyenlő szinten látják el az agyat energiával. Így a gyerekek hosszabb ideig maradnak fittek és lesznek képesek jól koncentrálni.


Ha kisdiák mégis nagyon szereti ezeket a csemegéket, inkább otthon készítsük el őket!


Ehhez kínálunk pár ötletet:


    <li><strong>Zabpelyhes házi sütemény</strong></li>

 


Hozzávalók:


½ bögre szoba-hőmérsékletű vaj, ½ bögre almaszósz, ¼ bögre fehér cukor, ¼ bögre barna cukor, 3 teáskanál forrásban levő víz, fél teáskanál sütőpor, ¾ bögre finomliszt, ¾ bögre teljes kiőrlésű liszt, 1/2 bögre zabpehely, csipet só


Elkészítés:


    <li>Keverjük össze a vajat, az almaszószt és a cukrot. Tegyük a forrásban lévő vizet egy bögrébe, szórjuk bele a sütőport, majd adjuk hozzá a vajas masszához. Ezután dolgozzuk el őket úgy, hogy egy egységes tésztát kapjuk, miközben belekeverjük a többi hozzávalót is.</li>
    <li>Nyújtsuk jól belisztezett nyújtódeszkán a kívánt vastagságra, majd vágjuk formára és rakjuk tepsibe. Ezután 350 fokon körülbelül hét percig süssük, míg aranybarna nem lesz.</li>

 


A recept forrása: nycity.com


 


2.      Cukkinis muffin


 


Kép: flickr.com/Ginny


 


Egy nagy tálban keverjünk össze:


    <li>2 bögre teljes kiőrlésű lisztet</li>
    <li>egy bögre barna cukrot</li>
    <li>2 teáskanál sütőport</li>
    <li>2 teáskanál fahéjat</li>
    <li>egy csipet szerecsendiót</li>
    <li>egy csipet gyömbért</li>
    <li>egy csipet szegfűszeget</li>
    <li>½ teáskanál sót.</li>

 


 


Ehhez keverjünk még:


    <li>2 bögre lereszelt cukkinit</li>
    <li>egy meghámozott, reszelt almát.</li>

Egy másik tálban keverjünk össze:


    <li>3 tojást</li>
    <li>2 teáskanál vaníliás cukrot</li>
    <li>½ bögre (édesítetlen) almaszószt</li>
    <li>½ bögre (növényi vagy repce) olajat.</li>

 


Keverjük össze a két tál tartalmát, mindaddig, míg egy egyenletes tésztát nem kapunk. Ezután töltsük bele a tésztát szép színes muffin papírokba, amik még inkább ínycsiklandóvá varázsolhatják a tízórait. A 200 fokon süssük 20 percig.


A recept forrása: parenting.com 


    <li><strong>Egészséges, házi készítésű müzliszelet</strong></li>

 


Hozzávalók: 1 bögre zabpehely, 1 bögre kókuszreszelék, 1 bögre mazsola, ½ bögre búzacsíra, ½ bögre szezámmag, ½ bögre napraforgómag, ½ bögre tökmag, ½ bögre méz, 1/3 bögre barna cukor, 12,5 dkg vaj


Kép: flickr.com/Rachel Tayse


Elkészítés:


    <li>Tegyük egy serpenyőbe a zabpelyhet, a kókuszreszeléket, a búzacsírát, a szezámmagot, a napraforgómagot és a tökmagot, majd közepes lángon addig pirítsuk, amíg aranysárga nem lesz. Ezután vegyük le a tűzhelyről és keverjük bele a mazsolát is.</li>
    <li>Közepes hőfokon, keverés mellett főzzük össze egy kis serpenyőben a vajat, a mézet és a cukrot, amíg a cukor egészen fel nem olvad (ez körülbelül 3-4 percet vesz igénybe). Ezután vegyük magasabbra a lángot és forraljuk fel az egész masszát, majd vegyük alacsonyabbra a hőfokot, és kevergetés nélkül főzzük körülbelül 7 percig. Vegyük le a tűzről és adjuk hozzá a magvakat. Keverjük el egyenletesen a mézes masszát a magokkal.</li>
    <li>Tegyük a keveréket egy tepsibe és egy kanál segítségével oszlassuk el egyenletesen. Ezután hagyjuk kihűlni, majd vágjuk fel téglalapokra. Maximum 7 napig tároljuk fóliával bélelt légmentes dobozokban.</li>

A recept forrása: taste.com.au


Forrás: eltern.de  


 

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.