Mi mindenre jó egy mézédes barack vagy egy fürt napsütötte paradicsom? Máris soroljuk a táplálkozási tippjeinkkel együtt.  

A zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök bőséges fogyasztása képezi az egészséges táplálkozás gerincét. Ezek többsége energiaszegény, kivéve a hüvelyeseket és az olajos magvakat. Elenyésző zsiradék- és fehérjetartalommal, és jelentős a víztartalommal rendelkeznek, amely szükséges a szervezet vízháztartásának egyensúlyban tartásához. A burgonya, kukorica, zöldborsó, banán és a szőlő kivételével többségüknek a szénhidráttartalma is kicsi. A száraz hüvelyeseknek jelentősebb a fehérje- és szénhidráttartalma.



A zöldség- és gyümölcsfélék nem emelik a zsír- és koleszterinszintet, sóban szegények, de gazdag forrásai élelmi rostoknak, vitaminoknak (főként béta-karotin, C-, K-vitamin, folsav) és ásványi anyagoknak. Ez utóbbi többségében magnéziumot, cinket, káliumot, szelént jelent, ezen kívül többféle biológiailag aktív, egészségvédő hatású növényi alkotórészt is, például flavonoidokat, amelyek antioxidáns, gyulladásgátló hatással is bírnak. Az antioxidánsok a szervezetben egyrészt természetes – például fokozott fizikai aktivitás úton keletkező –, másrészt a külvilágból származó egészségkárosító hatásokra – erős napfény, sugárzás, dohányzás – képződő, kémiailag aktív szabad gyökök ellen harcolnak a szervezetben.


A szabad gyökök mennyiségének túlzott növekedése szöveti, sejti elváltozásokat okoz, gyorsítja az öregedést és különböző megbetegedések kialakulásához vezethet. Ezért az antioxidánsok jelenléte csökkenti a szív- és érrendszeri, a daganatos, illetve az ízületi elváltozások veszélyét.


Tanácsok a mindennapokra…


Minden étkezésben fogyasszon zöldséget vagy gyümölcsöt!


Hogyan érheti el?

  • Minden étkezéskor egyen be zöldséget, gyümölcsöt!
  • A gyümölcs kiváló desszert, egy-egy édességet váltson ki vele! Nem tartalmaz zsírt és hozzáadott cukrot.
  • Édesség helyett időnként aszalt gyümölcsöt is ehet! Ne felejtse el, az aszalmányok értékes tápanyagokat tartalmaznak, de nagy az energiatartalmuk, például 10 dkg sárgabarack 46 kcal (kilokalória), míg 10 dkg aszalt sárgabarack 307 kcal.
  • Igyon frissen préselt, vagy 100 százalékos gyümölcs- és zöldséglevet, illetve turmixot is.

Néhány tipp és ötlet az ételkészítéshez….


Ne feledje, a változatosság gyönyörködtet!

  • A vízben oldódó vitaminok jelentős része melegítés, főzés, sütés, darabolás, tárolás során lebomlik, ezért a zöldséget és a gyümölcsöt (amit lehet) fogyassza hámozás nélkül, frissen, nyersen, alapos mosás után!
  • A zöldség és gyümölcsféléket próbálja meg minél változatosabban, töltött, rakott, párolt, roston sült, salátaféle, leves, főzelék, mártás, turmix, zöldségkrém formájában elkészíteni!
  • Főként a téli, tavaszi időszakban egyen csíranövényeket! Csíráztasson növényi magvakat is! A nyári időszakban olcsóbban beszerezhető gyümölcsöket, zöldségeket tegye el télire, tartósítsa a nyár ízeit mirelitként, befőttként (cukor nélkül), szárítva, aszalva!


Néhány tipp és ötlet a vásárláshoz….


Az egészséges táplálkozás a bevásárlással kezdődik.

  • Lehetőleg idényjellegű zöldség- vagy gyümölcsfélét válasszon, mivel a primőrként kínált üvegházban nevelt zöldségfélék vitamintartalma jóval alacsonyabb a saját idényében termesztettekénél!
  • Minél többféle színben egyen zöldséget, gyümölcsöt! Gyakran válasszon sötétzöld leveles főzelékféléket, citrusféléket, narancssárga zöldségfélét, gyümölcsöt, paradicsomot, valamint hüvelyes főzelékeket!
  • Mindig friss, ép gyümölcsöt, zöldség-főzelékfélét fogyasszon!
  • A boltban, piacon vásárolt friss zöldség és gyümölcsféléket 2-3 napon belül egye meg vagy dolgozza fel!

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.