A zsiradékok bár nagy mennyiségben hizlalnak, de megfelelő mértékben segítik a vitaminok felszívódását és energiát adnak a mindennapokhoz. Nem mindegy azonban, hogy milyen formában visszük be szervezetünkbe. 

A szervezetnek szüksége van kis mennyiségű és megfelelő minőségű zsiradékra. Többek közt energiát ad, lehetővé teszi a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, hozzájárul a testhőmérséklet állandó szinten tartásához. Túlzott bevitele azonban a testtömeg növekedését eredményezi.


flicker.com/A. Ddiction


A zsiradékokat csoportosíthatjuk eredetük és összetételük alapján. A növényi eredetű zsiradékok élettani szempontból kedvezőbbek, ezért nagyobb arányt kell képviselniük az étrendben, az állatival szemben.


A zsírokat különböző zsírsavak alkotják, amelyeknek más-más élettani szerepük van. Vannak telített, illetve egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak. A telített zsírsavak főként állati eredetű hús- és húskészítményekben, tej- és tejtermékekben, míg a telítetlen zsírsavak inkább a növényi olajokban, margarinokban és tengeri halakban találhatók.


A telítetlen zsírsavaknak a napi zsírszükséglet kétharmadát kell biztosítania. Táplálkozás-élettani szempontból a többszörösen telítetlen zsírsavak közül kiemelt figyelmet kell szentelni az omega-3 (n-3) és az omega-6 (n-6) zsírsavaknak, amelyek nélkülözhetetlenek a szervezet működéséhez. Ezeket a zsírsavakat a növényi olajok, olajos magvak, margarin változatos felhasználásával és heti 1-2-szeri tengeri halfogyasztással lehet fedezni.


A koleszterin fontos szerepet tölt be életműködésünkben. Szükséges a sejtfal felépítéséhez, a vitamin- és hormonképzéshez. Ez a zsírfajta csak az állati eredetű élelmiszerekben található. A magas koleszterinszint a szívinfarktus és az érelmeszesedéssel járó betegségek egyik rizikófaktorának tekinthető. Normál felső értéke a szervezetben 5,0 millimol/liter. A napi szükséges mennyiség 300 milligramm.


A zsiradékhoz egyrészt a főzéshez, szendvicskészítéshez használatos, illetve az élelmiszerekben lévő „látható” és „rejtett” zsiradékok formájában jutunk hozzá.



Tanácsok a mindennapokra…


Figyeljen a zsiradékok mennyiségére és minőségére is!


-          Az állati zsírok helyett növényi zsiradékot használjon, de abból is keveset! Felhasználásuknál vegye figyelembe, hogy az azonos mennyiségű növényi olaj és állati eredetű zsiradék energiatartalma megegyezik (1 evőkanál körülbelül 30 g, étlekészítéshez felhasznált sertészsír illetve napraforgóolaj energiatartalma: 269 kilokalória (kcal)!


-          Szinte minden élelmiszer tartalmaz több-kevesebb zsírt. A csokoládéban, a jégkrémben, az édességekben, az olajos magvakban, a kolbász- és szalámifélékben, a felvágottakban, és bizonyos sajtokban azonban bőségesen van belőle, emiatt mértékkel fogyasztandók!


-          Majonézes mártások helyett kóstolja meg a zöldfűszeres, kefires salátaönteteket! 




Néhány tipp és ötlet  az ételkészítéshez….


Ne feledje, a változatosság gyönyörködtet!


-          Részesítse előnyben a zsírszegény ételkészítési módokat, mint például a gőzölést, a párolást, a grillezést, a fóliában, teflonedényben, sütőzacskóban, fedett cserépedényben, mikrohullámú sütőben történő sütést, a kukta és egyéb párolóedények használatát!


-          Rántás helyett csökkentett zsírtartalmú tejföllel, joghurttal habarja az ételeit!


-          A látható zsiradékot távolítsa el a húsról, szedje le a szárnyasok bőrét és zsírtalanítsa az elkészült levest, pörköltet, paprikást (szedjük le az étel felszínén összegyűlt zsiradékot)!


-          Hidegen sajtolt olajokat csak saláta készítésére használja! 


Néhány tipp és ötlet a vásárláshoz….


Az egészséges táplálkozás a bevásárlással kezdődik. 


-          Vásárláskor vegye figyelembe, hogy a szalámi- és kolbászfélék zsír- és energiatartalma lényegesen magasabb, akár többszöröse is lehet a sovány felvágottakénak, sonkafélékének!


-          Válassza a soványabb halkészítményeket: fagyasztott terméknél ne panírozott halfélét vegyen, hanem olyan halszeleteket, amit párolva, sütve, ragunak, levesnek is elkészíthet!


-          Light-nak neveznek egyes zsírszegény termékeket (például joghurtok), amelyek energiatartalma nem minden esetben számottevően kisebb, viszont túlfogyasztásra csábíthatnak (a light fagylalt gyakori kóstolgatása mellett nem biztos, hogy karcsúak maradhatunk), ezért a vásárolt mennyiségnél, ezt vegye figyelembe!


Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.