Mai találós kérdésünk: melyik a legjobb szomjoltó a nyári nagy melegben? Nos, a helyes válasz megtalálásában sokat segít, ha az egyszerűségre törekszünk, és egy természetes alapanyagokból, akár otthon elkészített hűsítő finomságra gondolunk. Például egy jó kis málnás házi fagyira...

Mit igyunk…


A nagy melegben a víz - legyen az csap- vagy palackozott ásványvíz – oltja a szomjat a leghatékonyabban. Tévhit azonban az, hogy a jégbe hűtött cukros üdítőitalok is alkalmasak lehetnek a folyadékpótlásra. A bennük lévő cukor ugyanis vizet von el a szervezetből és így tovább fokozza a szervezet folyadékigényét. A koffeintartalmú italok - például az energiaitalok, egyes sportitalok, frappék vagy akár a jegeskávé - is rossz választásnak bizonyulnak, mert a cukortartalmukon kívül a bennük lévő koffein is kedvezőtlen hatással van a szervezet vízháztartására, és még inkább kiszárítják azt. Ha mégsem tudjuk letenni a kávét a nagy melegben, akkor figyeljünk oda arra, hogy kedvenc feketénk mellé vagy akár után egy nagy pohár vizet is megigyunk.


Fresh clear water.


És mit együnk a nagy melegben?


Ha már úgy érezzük, mindent megtettünk, hogy lehűtsük magunkat a kánikulában, érdemes egy gyors pillantást az ebédlőasztalunkra is vetnünk. Nézzük, mit és hogyan érdemes ennünk a nagy melegben, hogy a lehető legkevesebb izzadságcseppet kelljen letörölnünk a homlokunkról:

  • Érdemes kerülni a nagy mennyiségeket és persze a nehéz, zsíros ételeket.
  • A „többször kevesebbet” elv ilyenkor még jobban működik.
  • A friss zöldségek és gyümölcsök ilyenkor könnyen beszerezhetőek, könnyen emészthetőek és nem utolsósorban a napi folyadékpótlásunkhoz is hozzájárulnak.
  • Ilyenkor különösen vegyük vissza a só-fogyasztásunkat, hiszen a só vizet köt meg a szerveztünkben és így rontja a nyáron egyébként is instabilabb vízháztartásunkat.
  • A fehérje tartalmú ételek (például hús, tojás, tejtermékek) emésztése is több folyadékot igényel a szervezettől, mint a szénhidrát tartalmú ételeké. Ezért ha fehérjében gazdagabb menüvel kedveskednénk magunknak a kánikulában, még jobban figyeljünk oda a folyadékpótlásra.

És akkor jöjjön a már említett joker-hűsítőnk a nyárin nagy melegben: a házi málna fagyi. Az alábbi recept rutin hiányában is könnyen elkészíthető és még kalóriaszegény is. Az adagok 4 főre érvényesek:

  • 80 dkg málna
  • folyékony édesítő vagy méz (ízlés szerint)
  • kb. 1-2 dl hideg tej - attól függően, hogy mennyit vesz fel a gyümölcs
  • ½ citrom reszelt héja (előtte alaposan mossuk meg)

Tegyük robotgépbe a málnát, a citromhéjat, kb. 0,5 dl tejet és kezdjük el turmixolni. Édesítsük, ha szükségesnek tartjuk. Tejből csak annyit töltsünk hozzá, amennyit jól felvesz. Ha esetleg túl sokat adnánk hozzá, akkor hígra sikerülhet a fagylaltunk. Amint megfagy tálalhatjuk is.


malna


A gyerekeknek külön örömet szerezhetünk, ha jégkrém formára „gyúrjuk” a fagyinkat. Nekik kedvez a következő nagyon egyszerű recept, amelyet akár velük is elkészíthetünk.


Hozzávalók 4 főre:

  • 4 pohár gyümölcsös joghurt - ha lehet, olyat válasszunk, amiben a joghurton, a gyümölcsön és az édesítőn kívül nincs más adalék
  • 4 db orvosi spatula (gyógyszertárban vagy drogériában beszerezhető)

A joghurtokat a saját dobozukban keverjük össze úgy, hogy egyenletesen legyenek krémesek. Ezután szúrjunk a közepükbe egy spatulát, és tegyük őket néhány órára a mélyhűtőbe. Amint megfagytak, már adhatjuk is a gyerkőcök kezébe… persze ha addig mi magunk be nem faltuk őket.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.