Az elmúlt 10 évben körülbelül 200 ezer tanulmány készült a halfogyasztás jótékony hatásairól, nem véletlenül. Mi most Halmy Eszterrel a Magyar Elhízástudományi Társaság ügyvezető elnökével gyűjtöttük össze azokat az okokat, amelyek miatt érdemes és kifejezetten javasolt ezeket a kopoltyús jószágokat fogyasztanunk.

Lássuk a legfőbb érveket a halfogyasztás mellett:


    <li>A halakban található telítetlen zsírsavak a terhesség és a szoptatás során jó hatással vannak a babára is: <strong>jobb intellektus, fejlettebb beszéd- és problémamegoldó készség</strong> jellemezheti ezeket a gyerekeket a későbbiekben.</li>
    <li>Az omega-3 és omega-6 telítetlen zsírsavak fontos szerepet játszanak a központi <strong>idegrendszer, a máj és a szem</strong> működésében.</li>
    <li>A telítetlen zsírok bizonyos származékai (például thromboxanok vagy a prostaglandinok) hozzájárulnak a <strong>keringés, a vérnyomás és a véralvadás szabályozásához</strong>. (Norvégiában és Izlandon, ahol rengeteg halat esznek, jóval hosszabb ideig élnek az emberek, ugyanis itt kevesebb szív- és érrendszeri megbetegedést diagnosztizálnak.)</li>
    <li>A rendszeres halfogyasztás <strong>csökkenti a lelki zavarok és az öregkori szellemi leépülés</strong> gyakoriságát.</li>
    <li>A halak fogyasztása <strong>csökkenti az allergiás megbetegedések</strong> számát is.</li>
    <li>A bennük található magas vitamintartalom (például A-, B1- és D-vitamin) <strong>kedvező hatással van az immunrendszerre.</strong></li>

Fotó: Sedanie Chea / Flickr 


S hogy az átlag magyar miért csak az ajánlott mennyiség töredékét eszi meg évente? Az okokat valószínűleg a nem megfelelő hagyományokban kereshetjük. A legtöbb magyar ugyanis csupán a karácsonyi időszakra asszociál, ha halételekről van szó, ezeknek a fogásoknak az elkészítése ugyanis elég sok piszokkal és pepecseléssel jár. Valljuk be, nem szeretjük a sok és körülményes munkát a konyhában, és inkább készítünk egy jó bolognai spagettit készre darált marhahúsból és egy nagy üveg paradicsompüréből.


A halfogyasztást pedig már a kisgyermekek számára is érdemes népszerűsíteni, hiszen minél korábban ismerkedik meg egy gyerkőc a hal ízével, színével, állagával, annál könnyebben és szívesebben fogja fogyasztani idősebb korában is.


A halételek és főként a hazai halakból készült fogások tehát megérik a fáradozást. Ha vásárláskor mégis elbizonytalanodnánk jusson eszünkbe a fenti lista a halfogyasztás jótékony hatásairól!


Forrás: A halak fehérje és aminosav tartalma, biohasznosulása és hatásai (Machay Tamás); In: Obesitologia Hungarica 2014; (13) Supplementum 1, S1-S40

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.