Sosem késő elkezdeni vagy akár újra hozzá fogni a testedzéshez. Az időskori sportoláshoz adunk néhány tanácsot, például hogy milyen alapszabályokat érdemes betartani, mely sportágak javasoltak és milyen keretek között.

Alapvető szabályok


Néhány alapvető szabályt érdemes betartani, hogy a testmozgás hasznos és élvezetes is legyen.

  • Kezdés csak egészségesen, rajt csak a családorvos „látogatása” után.
  • Se sokat, se keveset!
  • Fokozatosan növeljük a mennyiséget és még lassabban az erőkifejtést!
  • Ha gyalogolunk, legyen sportöltözetünk, a jó cipő fontos, minden más lehet több tíz éves, akár lyukas is.
  • Betegen nincs testedzés. (Lázzal, hőemelkedéssel sem.)
  • Főétkezés után gyalogolni lehet, de aktívabb testedzést érdemesebb 60-90 perccel az étkezést követően kezdeni.
  • Fontos a bemelegítés!

Ajánlott sportágak

  • A természetjárás, a kirándulás nemcsak társas és gyalogló testedzés, hanem csodálatos élmény is.
  • Az úszás, a vízi torna is ajánlott és igen hasznos mozgásforma.
  • A gimnasztika, a gerinctorna szakember vezetésével akár szórakozás is lehet a testedzés mellett.
  • A gyaloglás, a futás az akaraterős idősek versenysportja is lehet.
  • A kerékpározás minden korban a „függetlenség” érzését adja a tekerőnek. Főleg ha egyéni a sebesség, nem kell várni valakire vagy túlhajszolni magunkat.
  • A tánc, legyen bármelyik válfaja, kiváló testedzés, szórakozás, kulturális és társasági tevékenység is egyben.
  • A sítúrázás – fiatalkori virtusok nélkül – jó mozgásforma  a kisunokákkal, ahol a nagyszülő tervezte útvonal elkerüli a meredek hegyeket felfele is, lefele is.
  • A labdajátékok például az asztalitenisz, a tenisz, a tollaslabda vagy a kispályás labdarúgás kellő óvatosággal akár az unokákkal együtt is űzhetők
  • A lovaglás, a tájfutás, az evezés, a korcsolyázás, a golf – többek között – olyan sportágak, amelyeket korábbi sportmozgás-ismeretek alapján, kortól függetlenül, de egyéntől függően lehet űzni idősebb korban is.
  • A jóga és a keleti mozgássorok is hasznosak, csak tudni kell, hogy időskorban nehezebben és lassabban sajátíthatók el az új sportmozgások.

A sportmozgást segítők közösségek, személyiségek, események


Az időskori testmozgást segítheti például:

  • sportegyesület, nyugdíjas klub, családi vagy baráti társaság, más civil szervezet, lakóközösség, egyes sportünnepek gyalogló vagy gimnasztikaszámai;
  • korosztályos versenyek és ezekre való folyamatos felkészülés;
  • sportolási lehetőségek biztosítása, példamutató kortársak, helyi közéleti személyiségek
  • vagy akár a szupernagyi szerep, mint a családi egészséges életmód karmestere.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.