Túl sok a kifogás, ha a rendszeres testedzés hiánya kerül szóba. Azt nézzük meg inkább, hogy mit tudunk tenni önmagunkért, egészségünkért. Az egeszseg.hu most megmutat egy lehetőséget.

Sokan hajlamosak a kifogások egész tárházát felvonultatni, ha a rendszeres testedzés – pontosabban annak hiánya – kerül szóba. „Nincs idő, nincs hely, nincsen eszköz”, a sort vég nélkül lehetne folytatni. Talán inkább a motiváció hiányzik, tehetnénk hozzá elismerve azt is, hogy ahány ember, annyiféle élethelyzet. Most inkább mégis arra hívnánk fel a figyelmet, hogy a rendszeres mozgáshoz nem feltétlenül szükséges a sokszor valóban kevésnek tűnő rendelkezésre álló időből lecsippenteni értékes órákat. Ugyanakkor a kerékpározás egy olyan lehetőség, amivel tényleg könnyű élni a mindennapokban, nem igényel különösebb képzettséget. Persze a közlekedés szabályaival tisztában kell lenni s be is kell azokat tartani a saját és mások biztonsága érdekében. Egyszeri, viszonylag alacsony anyagi ráfordítást igényel, ami a rendszeres kerékpárral történő munkába járás esetén megtérül. Méghozzá duplán. Elérkezhet egy olyan pillanat, amikor az addig megvásárolt bérlet feleslegessé válik, illetve, ahogy arra hamarosan kitérünk, az egészségi állapot tekintetében is „nyereség” keletkezik. Nem azonnali, de annál értékesebb.


Miért jó, ha az ember aktivizálja magát? Ma már nem titok, hogy a rendszeres testedzésnek jelentős a prevenciós ereje, fontos hatással bír a testi-lelki egészségre. Magyarán a rendszeres mozgás jobb életet valószínűsít. A heti legalább öt alkalommal végzett, 30 percnyi mérsékelt testedzés csökkenti számos betegség kialakulásának kockázatát, illetve meglévő betegségek esetén segítheti a gyógyulást. Szóval éppen itt jön képbe a bringa: aki kerékpárral jár munkába, gyakorlatilag kipipálhatja a testedzésre vonatkozó ajánlásokat és biztos lehet abban, hogy a minimumot megtette a saját egészsége érdekében.


Mindamellett, hogy hatalmas élmény a tekerés – én a ma reggeli napfényben szinte újjászülettem a bringámon – valóban komoly hatással bír az egészségre. Optimális esetben ez történt ma velem: javult a keringési rendszerem állóképessége, gazdaságosabbá vált a szívmunkám, a légző- és anyagcsererendszerem paraméterei is javultak. A lényeg, hogy napi fél óra kerékpározás jelentősen növeli az állóképességet, átmozgatja a test valamennyi izmát. Jól indult a napom.


Akinek fontos a környezettudatosság, szintén elégedett lehet, hiszen a kerékpár esetében környezetterelésről szinte nem is beszélhetünk. Az Eurobarométer mérése szerint a rendszeres kerékpárhasználat tekintetében Magyarország a harmadik helyen áll a dánok és a hollandok mögött az Európai Unióban.


Persze nem lehet csak úgy belekerekezni a vakvilágba. A közlekedési szabályokat illik ismerni és betartani, gondoskodni kell a láthatóságról a nem megfelelő fényviszonyok esetén. Talán mondani sem kell, hogy a személyes védőfelszerelés életmentő lehet. A sisak ugyan nem kötelező, de erősen ajánlott. A legjobb kerékpárosok is kerülhetnek olyan szituációba, amikor a helyismeret, a gyors reakciós készség nem elég a baleset elkerüléséhez.


Szóval fel a kerékpárra, tegyetek magatokért, okosan és biztonságosan!

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.