A futásról télen sem kell lemondanunk sőt! A sérülések elkerülése érdekében azonban ilyenkor mindenképpen érdemes néhány tanácsot megfogadnunk. Mit tehetünk, hogy a kocogás télen is öröm legyen?

A futásról télen sem kell lemondanunk sőt! A sérülések elkerülése érdekében azonban ilyenkor mindenképpen érdemes néhány tanácsot megfogadni. Mit tehet, hogy a kocogás télen is öröm legyen?


Mit viseljen futáshoz?


A kényelmes futáshoz a réteges öltözködés hideg időben kulcsfontosságú. Fontos ugyanakkor, hogy megmaradjon a könnyed mozgás érzése is. A rétegek közti levegő biztosítja a meleget. A megfelelő hőmérséklethez a felsőtestre általában három, a lábra pedig két réteget kell felvenni:


    <li><strong>Alsó réteg</strong>: ez a legfontosabb, ugyanis ha megfelelő, melegen és szárazon tart. Válasszon testhez simuló, hosszú ujjú ingeket és hosszú, műszálas alsóneműt, amelyek felszívják és elpárologtatják a nedvességet.</li>

    <li><strong>Középső, hőtartó réteg</strong>: nem kötelező. Ha mégis igényli, válasszon könnyű, meleg és nedvszívó ruhadarabokat.</li>

    <li><strong>Felső réteg</strong>: válasszon szélálló dzsekit.</li>

    <li>A futásnak <strong>kicsit fázva érdemes nekiindulni</strong>, a mozgás során a test ugyanis jelentős mennyiségű hőt termel. Ha túl melegen öltözünk fel, hosszabb futásnál később akár fázhatunk is, hiszen a fokozott izzadás átnedvesíti a ruhákat.</li>

    <li><strong>Viseljen sapkát vagy fejpántot!</strong> A sapka fontos védelmet nyújt a fej és a szervezet számára, mivel a test hőleadásának 30-40 százaléka a fej felületén történik. Izzadtan a legkönnyebb megfázni!</li>

    <li><strong>Viseljen kesztyűt is!</strong> Fokozottan figyeljen az ujjaira, mert a kezek hűlnek ki mindig  a leghamarabb.</li>

    <li>Cipőválasztás: <strong>lehetőleg vízálló, recés talpú futócipőt válasszon</strong> az elcsúszás megelőzésére. Jobb, ha a cipő kicsit nagyobb a lábnál, hogy ne szorítsa el a vérkeringést.</li>

télen fut  


Hogyan érdemes védeni bőrt?


A bőr védelmére érdemes ajakvédő krémet használni, a fedetlenül hagyott bőrfelületet pedig zsíros kenőccsel bekenni. A vizes krémek nem hatékonyak a fagyás elkerülésében.


Tanácsok az edzéshez


    <li><strong>Megfelelően melegítsen be!</strong> Kényelmes tempóban kezdjen kocogni és lassan gyorsuljon fel egy, a normál üteménél lassabb tempóra! Kiegészítésként használhat bemelegítő krémet is.</li>

    <li>A tél az egyenletes, <strong>lassabb futások, laza kocogások</strong> ideje. Hóban, sárban, jégen nem célszerű és nem is veszélytelen például iramjátékos futást választani.</li>

    <li>Nagy hidegben és szélben tanácsos az <strong>orron keresztül belélegezni és a szájon át kilélegezni</strong>. Így  a levegő felmelegszik, mielőtt a tüdőbe ér.</li>

    <li><strong>Odafelé fusson szembeszélben</strong>, hogy majd visszafelé kimelegedett állapotban inkább hátszelet kapjon!</li>

    <li><strong>Figyeljen a folyadékpótlásra!</strong> Hidegben kevésbé érezhető a folyadék hiánya, pedig a test ilyenkor is izzad. Ha a szervezet nem jut elég folyadékhoz, könnyen jelentkezhet izomgörcs.</li>

    <li>Ne feledje az edzést követő <strong>levezetést, nyújtást!</strong></li>

    <li>Edzés után mielőbb <strong>váltson száraz ruhára!</strong></li>

Biztonsági előírások 


    <li>A láthatóság érdekében <strong>viseljen fényvisszaverő ruhadarabokat</strong> vagy felszereléseket és fusson a <strong>forgalommal szemben!</strong></li>

    <li>Útvonalválasztásnál a biztonság legyen a fő szempont! Emellett<strong> jelezze hozzátartozóinak</strong>, hogy merre indult és mi a futás tervezett időtartama! <strong>Vigyen magával telefont is!</strong></li>

    <li>Fontos észben tartani, hogy <strong>a téli időszakban korán sötétedik</strong>, és sötétedés után a hőmérséklet drasztikusan lecsökken.</li>

    <li>Ne feledje, hogy fagypont alatt <strong>csúszásveszély</strong> van!</li>

    <li><strong>Nem ajánlott edzeni, ha a hőmérséklet mínusz 10 fok alá csökken.</strong></li>

    <li><strong>Figyeljen a kihűlés jeleire</strong> mind saját magán, mind futótársain! Ezek a tünetek az összefüggéstelen, elmosódott beszéd, a dagadt ujjak és a rossz mozgáskoordináció. A kihűlés első jelére keressen meleg, száraz helyet és haladéktalanul forduljon orvoshoz!</li>

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.