A futásról télen sem kell lemondani , sőt! A sérülések elkerülése érdekében azonban ilyenkor mindenképpen érdemes néhány tanácsot megfogadni. Mit tehet, hogy a kocogás télen is öröm legyen?

Mit viseljen futáshoz?


A kényelmes futáshoz a réteges öltözködés hideg időben kulcsfontosságú. Fontos ugyanakkor, hogy megmaradjon a könnyed mozgás érzése is.


A rétegek közti levegő biztosítja a meleget. A megfelelő hőmérséklethez felső testünkre általában három, lábunkra pedig két réteget kell felvennünk:

  • Alsó réteg: ez a legfontosabb, ugyanis ha megfelelő, melegen és szárazon tart. Válasszon testre simuló, hosszú ujjú ingeket és hosszú, műszálas alsóneműt, amelyek felszívják és elpárologtatják a nedvességet.
  • Középső, hőtartó réteg: nem kötelező. Ha igényli, könnyű, meleg és nedvszívó ruhadarabokat válasszon.
  • Felső réteg: válasszon szélálló dzsekit.
  • A futásnak kicsit fázva érdemes nekiindulni, a mozgás során a test ugyanis jelentős mennyiségű hőt termel. Ha túl melegen öltözik, hosszabb futásnál később fázhat, hiszen a fokozott izzadás átnedvesíti a ruhákat.
  • Viseljen sapkát vagy fejpántot! A sapka fontos védelmet nyújt a fej és a szervezet számára, mivel a test hőleadásának 30-40 százaléka a fej felületén történik. Izzadtan a legkönnyebb megfázni!
  • Viseljen kesztyűt is! Fokozottan figyeljen ujjaira, mert a kezek hűlnek ki a leghamarabb.
  • Cipőválasztás: lehetőleg vízálló, recés talpú futócipőt válasszon az elcsúszás megelőzésére. Jobb, ha a cipő kicsit nagyobb a lábnál, hogy ne szorítsa el a vérkeringést.

télen fut


 Hogyan védje bőrét?


A bőr védelmére érdemes ajakvédő krémet használni, a fedetlenül hagyott bőrfelületet pedig zsíros kenőccsel bekenni. A vizes krémek nem hatékonyak a fagyás elkerülésében.


Tanácsok az edzéshez

  • Megfelelően melegítsen be! Kényelmes tempóban kezdjen kocogni és lassan gyorsuljon fel egy, a normál üteménél lassabb tempóra! Kiegészítésként használhat bemelegítő krémet is.
  • A tél az egyenletes, lassabb futások, laza kocogások ideje. Hóban, sárban, jégen nem célszerű és nem is veszélytelen például iramjátékos futást választani.
  • Nagy hidegben és szélben tanácsos az orron keresztül belélegezni és a szájon át kilélegezni. Így  a levegő felmelegszik, mielőtt a tüdőbe ér.
  • Odafelé fusson szembeszélben, hogy majd visszafelé kimelegedett állapotban inkább hátszelet kapjon!
  • Nagyon fontos a folyadékpótlás. Hidegben kevésbé érezhető a folyadék hiánya, pedig a test ilyenkor is izzad. Ha a szervezet nem jut elég folyadékhoz, könnyen jelentkezhet izomgörcs.
  • Ne feledje az edzést követő levezetést, nyújtást!
  • Edzés után mielőbb váltson száraz ruhára!

Biztonsági előírások

  • A láthatóság érdekében viseljen fényvisszaverő ruhadarabokat vagy felszereléseket és fusson a forgalommal szemben!
  • Útvonalválasztásnál a biztonság legyen a fő szempont! Emellett jelezze hozzátartozóinak, hogy merre indult és mi a futás tervezett időtartama! Vigyen magával telefont is!
  • Fontos észben tartani, hogy a téli időszakban korán sötétedik, és sötétedés után a hőmérséklet drasztikusan lecsökken.
  • Ne feledje, hogy fagypont alatt csúszásveszély van!
  • Nem ajánlott edzeni, ha a hőmérséklet mínusz 10 fok alá csökken.
  • Figyeljen a kihűlés jeleire mind saját magán, mind futótársain! Ezek a tünetek az összefüggéstelen, elmosódott beszéd, a dagadt ujjak és a rossz mozgáskoordináció. A kihűlés első jelére keressen meleg, száraz helyet és haladéktalanul forduljon orvoshoz!

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.