Életünk során összesen körülbelül 6 év álomélményt  sűrít össze az agyunk, amely körülbelül 2000 nap álmodást jelent. De vajon miért van szükségünk erre, mért van szükségünk az álmainkra ?

alvas</em>03


Mi lehet a funkciója az álmoknak?


A leginkább elfogadott álláspont szerint az álomtevékenységgel dolgozzuk fel a mindennapokban tapasztalt érzelmi hatásokat. De vajon hogyan hozza létre az agyunk ezeket az álomképeket?


Napjainkban a kutatók két lehetséges választ tartanak elfogadhatónak. Egyrészt lehetséges, hogy álmodás közben személyes emlékeink jelennek meg képekben. E szerint a válasz szerint, az úgynevezett epizodikus emlékeinket elevenítjük fel. A másik lehetőség, hogy az álomképek azok, amikor absztrakt gondolatok alakulnak át különböző fantáziaképekké. Eszerint az álmodás egy képzeleti tevékenység.


Kutatási eredmények alapján az epizodikus emlékek csak az esetek 5 százalékában jelennek meg az álmokban. Ezzel szemben sokkal gyakoribb, ha a napközben felmerülő gondolatokkal kapcsolatban jelennek meg az álomképek. A ’90-es évek elején a kutatók összefüggéseket kerestek a kliensekkel folytatott terápiás beszélgetések és az általuk elmesélt álmok között.  Az eredmények szerint a klienseket nem ismerő pszichológusok pusztán a terápiás beszélgetések jegyzőkönyveinek alapján sikeresen kapcsolták össze az álombeszámolókat a személyes problémákkal. Összességében arra a következtetésre jutottak, hogy az interjúk során feltárt személyes problémák metaforikusan jelennek meg az álmokban. Fontos felismerést jelentett az is, hogy a szimbolikusan megoldott nehézségek eltűntek a kliensek másnapi beszámolóiból, mintha az álmodás egyfajta lelki feldolgozást is jelentett volna.


Láthatjuk, hogy az álomtevékenység fontos szerepet játszik a mindennapi információk rendszerezésében, az érzelmek feldolgozásában és problémáink megoldásában.   Fontos ezért, hogy fenntartsuk a zavartalan alvási ciklusunkat. Néhány tipp, ami ebben segíthet:

  • Törekedünk az állandó napirend kialakítására!
  • Lehetőleg mindig ugyanakkor feküdjünk le aludni!
  • Lehetőleg ne aludjunk délután! Ezzel felboríthatjuk az alvás-ébrenlét ciklus megszokott ritmusát.
  • Kerüljük a túl gyakori kávézást, a késő esti étkezést és az alkoholfogyasztást!
  • Testileg és lelkileg is hangolódjunk rá az alvásra például olvasással, fürdéssel vagy relaxációval!

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.