Ön szerint melyik húsféle egészséges? Hogyan érdemes halat vásárolni? Mennyi kalóriát tartalmaz a tojás? Miért kell a gyerekeknek hüvelyest enniük? Összeszedtünk néhány ötletet, amivel egészségesebb fehérjeforrásokat tehet majd az asztalra!  


A húsféléknek nagyon fontosak az értékes fehérje-, vitamin és ásványi anyag tartalmuk miatt, hiszen az egészséges, vegyes étkezés esetén a napi B12-vitamin-szükséglet mintegy 70 százalékát húsokkal és húskészítményekkel fedezhető. A B6-vitamin-, a vas- (amely sokkal jobban szívódik fel húsokból, mint a növényi eredetű táplálékokból), és a cinkszükséglet pótlásában is fontosak. A belsőségek közül a máj egyes vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag, de jelentős koleszterintartalma miatt csak kéthetente egyszer ajánlott a fogyasztása.




Az egészséges táplálkozás fontos eleme a hal, különösen a tengeri halak. A halak fehérjetartalma hasonló a húsokéhoz. Zsírtartalmuk változó, de a tengeri halak omega-3 zsírsavtartalma kiemelkedő. Az omega-3 zsírsavak elősegítik az erek elernyedését és tágulását, ezáltal javítják a vérkeringést, részt vesznek a vérnyomás szabályozásában, amelyek igen fontos állóképességet befolyásoló tényezők. Vitamin-, és ásványi anyag-tartalmuk is nagy: kiváló D-, E-, B-vitamin-, valamint kalcium-, vas-, cink- és magnéziumforrások.



A tojás az egyik legértékesebb fehérjeforrás, ezen kívül vitaminokat – köztük az A-, D-, és a legtöbb B-vitamint – is tartalmaz.


A hüvelyes és olajos magvaknak jelentős a rost és a szénhidráttartalmuk (hüvelyesek), illetve értékes telítetlen zsírtartalmuk (olajos magvak) mellett fehérjeforrások is, igaz nem tartalmazzák a szervezet számára szükséges összes aminosavat. 



Tanácsok a mindennapokra…


A sovány húsok, húskészítmények, halak, a tojás a hüvelyesek és az olajos magvak fontos alkotóelemei az étrendnek!


-          Tengeri halból készült ételt vagy halkonzervet hetente kétszer iktasson be az étrendjébe! A hazai halaink közül próbálja ki a busát!


-          Tojásból hetente 4–5 db fogyasztása is elegendő.


-          Száraz hüvelyesekből (bab, lencse) készült ételeket – salátát, főzeléket, szendvicskrémet –hetente egy–két alkalommal egyen!


-          Jó tudni, az olajos magvak értékes élelmi anyagok, de legtöbbjük 10 dekája 500-600 kcal-t tartalmaz (1 marék napraforgómag 35 g, azaz 176 kcal-t tartalmaz!), ezzel szemben a gesztenye csupán 167 kcal. 


Néhány tipp az ételek elkészítéshez… 


Ne feledje, a változatosság élvezet!


-          Figyeljen a rejtett zsírtartalomra! Ne feledje: a szalámi- és kolbászfélék zsír- és energiatartalma lényegesen nagyobb, akár többszöröse is lehet a sovány felvágottakénak, sonkafélékének.


-          Ha grillcsirkét készít, szedje le a bőrét még sütés előtt. Jelentős koleszterin bevitelt spórolhat meg így!


-          Használjon sovány felvágottakat, sonkafélét, halkonzervet (például tonhaldarabok natúr lében) szendvicskrémekhez, pástétomokhoz és salátákhoz!


-          A húsok elkészítési módja és zsírtartalma határozza meg a fogyasztási gyakoriságukat.



Néhány tipp a vásárláshoz…. 


Az egészséges táplálkozás a bevásárlással kezdődik. 


-          Panírozott húsféleségeket csak ritkán vásároljon!


-          Válasszon soványabb húsokat, (például csirke-, pulyka-, sovány sertés-, marha- vagy vadhúsokat) és húskészítményeket, (például sonka, sonkaszalámi, baromfi- és pulykafelvágott, baromfivirsli, tavaszi-, zöldséges-, vagy sajtos felvágottat)!


-          A különböző húsoknak fajtától és húsrésztől függően eltérő lehet a zsírtartalmuk (1-42 g/ 100 g). Míg a csirkemell 10 dkg-ban 1 gramm zsír van, addig a sertés zsíros húsrészében a sertésdagadóban 42 gramm.


-          A halak között zsírtartalom szempontjából vannak zsírosak (például makréla, hering, tonhal, lazac, ponty, harcsa vagy angolna) és soványabbak (például tőkehal, hekk, lepényhal, amur, fehér busa vagy süllő).


Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.