Az egészségünknek is vannak hősies katonái, akik óvják és védik a szervezetünket a káros behatásoktól. Az antioxidánsok a szabadgyökök sejt és szövetkárosító hatásai ellen vethetőek be.

Miért rosszak a szabadgyökök?


Miközben a bevitt táplálékból a szervezetünk felhasználható energiát készít, mindegy melléktermékként szabadgyökök keletkeznek. Normális esetben a védekezőrendszerünk azonnal semlegesíti őket, viszont a különböző szennyezőanyagok hatására annyira sok szabadgyök keletkezik, hogy a szervezetünk már nem bír el velük. A szabadgyökök ugyanakkor sok minden rossz okozói: sejt és szövetkárosító hatásai miatt őket is kell szidnunk, ha az öregedést jelző ráncokat veszünk észre a bőrünkön, erősítik a koleszterin káros hatásait, így elősegítik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, de a kutatók egy sor krónikus betegség okát is bennük látják.


Kép: flickr.com/Jan Krutisch


Miért jók az antioxidánsok?


Az antioxidánsok olyan molekulák, amik megkötik a szabadgyököket, és így semlegesítik a negatív tulajdonságaikat.


Antioxidánsok például az E-vitamin, a C-vitamin, a béta-karotin, a szelén és a cink. Az elmúlt időszakban egyre inkább felfutott a szabadgyökök és így az antioxidánsok vizsgálata, így egy sor újabb anyagról is kiderült, hogy az antioxidánsokat erősíti: így ide soroljuk még a borokban, zöld teákban megtalálható polifenolokat, a fokhagymában is megbújó szerves szulfidokat vagy a gyümölcsök színeiért is felelős anticianint. Az öregedésgátló tulajdonságaik miatt pedig nem csak az élelmiszereket tartalmazó polcok között, hanem kissé arrébb a szépségipar kencéi között is megtalálhatjuk őket a címkéken, például hozzáadott E vagy C-vitamin formájában.


Hol keressük az antioxidánsokat?


1. Étcsokoládé


Bár a csoki a fogyókúrázók igazi ellensége, mégsem kellene teljesen lehúznunk az egészséges ételek listájáról, hiszen a kalóriatartalmával arányosan nő az antioxidáns tartalma is. Rengeteg polifenolos antioxidáns található benne, így a szív-és érrendszernek igaz jótékony hatást gyakorol.


De vigyázat! Az étcsokira is igaz, hogy jóból is megárthat a sok!


2. Olíva olaj


A mediterrán konyha elengedhetetlen kelléke az olíva olaj szintén az étcsokoládéhoz hasonlóan szintén fenolokat tartalmaz.


De vigyázat! Vásárláskor mindenképpen legyen első a minőség! Ugyanis míg az „átlagos” olívaiolajat különböző oldószerekkel vonják ki a növény magjából, addig a jó minőségű, extra szűz olajnál a gyümölcs préselésével jutnak az olajhoz, ami így jóval gazdagabb marad antioxidánsokban is.


3. Vörös bor


Franciaországban a kutatók értetlenül meredtek a papírjaikba: hogyan lehet az, hogy bár rengeteget cigarettáznak, a konyhájuk borzasztóan zsíros és még sok alkoholt is isznak, mégis kivételes jók a szív- és érrendszeri betegségeket érintő statisztájuk? A „francia paradoxonnak” elnevezett jelenségnek végül is találtak egy lehetséges magyarázatot, a híres francia vörösborokat. A vörösbor polifenol és egyéb antioxidáns tartalma miatt jó a szívnek.


De vigyázat! A vörösborra is igaz, hogy a mérték érték!


4. Hüvelyesek


A hüvelyesek roppant gazdagok antioxidánsokban, hiszen arginin, E-vitamin, B-vitaminok, folsav, kálium, vas és cink is található bennük. A hüvelyesek így csökkentik a rossz-koleszterin szintet és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Így hát tegyünk nyugodtan az asztalra veteménybabot, zöldbabot, borsót, csicseriborsót vagy lencsét, de kiséletezzünk bátran a többi hüvelyessel is!


De vigyázat! A veteménybabot legalább tíz percig nagy lángon kell főznünk ahhoz, hogy a benne található méreganyagok távozzanak belőle.


5. Növényi magvak


Amellett, hogy rengeteg antioxidánst, így A-, B-, D-, E- és K-vitamint, folsavat, kalciumot, vasat, magnéziumot, szelént és cinket is tartalmaznak, még a szív- és érrendszernek hasznos omega-3 és omega-6 zsírsavat van bennük. Csemegézzünk tehát nyugodtan tökmagot, napraforgómagot vagy szezámmagot!


Vigyázat!


A felvágottak, csomagolt termékek címkéjén is találkozhatunk antioxidánsokkal, ezek viszont nincsenek jótékony hatással a szervezet működésére! Az adalékanyagként feltüntetett anyagok feladata az, hogy az élelmiszereket hosszabb időre eltartsák.


Receptek- Szívesen finomat, Zafír Press, 2009

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.