Egyre nehezebb a szülőknek észrevenni, hogy a gyerekük a normál keretek között, vagy már függőségből játszik a számítógépen. Érdemes tehát időben közbeavatkozni, mert ha kialakul a szenvedélybetegség, onnantól kezdve már sokkal nehezebbé válik a kezelése is.

A közhiedelmekkel ellentétben a nagyon sok szereplős online szerepjátékokat egyaránt használja az idősebb és a fiatalabb korosztály is. Nick Yee kutatása szerint a felhasználók átlagéletkora 26 év, és csupán 25 százalékuk kamasz. A túlnyomó többség szabadidős tevékenységként, hobbiként használja ezeket a játékokat. Az érintettek körülbelül 10 százalékánál jelentkezik a függőség. Ezekről az esetekről elmondható, hogy az illető a realitásban nem tudja megélni azokat a sikereket a tanulmányi, szociális, munkahelyi életében vagy a szabadidejében, amik arra motiválnák, hogy tanuljon, sportoljon vagy baráti társaságokba járjon. A sikerélmények hiányát fokozhatja, ha kifejezetten kudarcként éli meg a valós kapcsolatait vagy teljesítményét. Mindez alapot ad arra, hogy meneküljön a realitásból egy olyan közegbe, ahol sikert él át. Csakhogy ez beszűkítheti a valós kapcsolatait, elzárkózóvá válhat, ami végső soron szociális gátlásosságot és társas közegben szorongásos tüneteket eredményezhet. Ezek súlyosabban hatnak a kamaszokra, akiknek személyisége még jelentősen formálódik. Kimberly Young pszichológus megfigyelései alapján a szenvedélybetegség „kezelhetetlen fizikai és érzelmi következményekkel jár számukra”. Sokkal nehezebbé válik megküzdeni a problémával, mivel ennek a generációnak már szerves része a számítógép és az internet nemcsak otthon, hanem az iskolában is. Nehéz elválniuk tőle, és a leszokáshoz sokszor baráti, szülői vagy szakemberi beavatkozás szükséges.


Fotó: Peter The Repeater/flickr 


Megelőzéséhez a szakértő több tanácsot is megfogalmazott a szülők számára. Ha a gyereket ketten nevelik, fontos, hogy a szülők ugyanazt a célt akarják elérni, különben a fiatal arra hallgat, aki kevésbé szigorú vele szemben. Következetesen viselkedjenek, és ne alakuljon ki jó zsaru-rossz zsaru felállás ebben a témában sem.


Javasolja, hogy állítsanak fel egy számítógépezésre fordítható időkorlátot. Ezt nehéz megvalósítani, hogyha a házi feladatot vagy a barátokkal való kapcsolattartást is ezen keresztül végzi a gyerek, viszont ezek a keretek mégis segíthetik kordában tartani a játékkal eltöltött időt. Érdemes kis időre felállítani és megtornáztatni magukat, ugyanis a mozgáshiány később számos egészségügyi problémát, például elhízást is okozhat. Ugyanilyen fontos az éleslátás megőrzése, a szem tornáztatása is. Ennek egyik gyakorlata a közelre és távolra nézés folyamatos váltogatása.


Próbáljuk rávenni a kamaszt, hogy a szerepjátékok helyett inkább oktató, logikai, készségfejlesztő programmal foglalkozzon. Rengeteg hasznos szoftvert fejlesztettek ki, amely úgy tanít, hogy közben szórakoztat is.


Az egyik ok, amiért a felhasználók kötődnek a szerepjátékokhoz, hogy erősnek, eredményesnek érezhetik magukat. Ebből kiindulva érdemes olyan tevékenységet találni számukra - legyen az sport, zene, táblajáték vagy éppen modellezés - amiben sikereket, elismerést és ilyen módon önbizalmat nyerhetnek. Ebből kiindulva, ha nem teljesít jól az iskolában, érdemes mellé korrepetáló tanárt fogadni, vagy szociális alapon mentori támogatást kérni. A rossz jegyek miatt ugyanis csökkenhet a serdülő önbecsülése, és emiatt is menekül abba a világba, ahol tekintélyt kap. Ennek ellenére fontos, hogy a szülők ne próbálják fedezni a gyerek függőségét (például az iskolának igazolásokat írva), mert ez csak eltakarja a problémát, és nem megoldja.


A fentiek csupán gyakorlati tanácsok annak érdekében, hogy megelőzhető legyen a függőség. Ezek alig érnek valamit, ha a környezet nem támogatja, és nem biztosítja megértéséről az érintettet. Ehhez hozzátartozik, hogy engedik és buzdítják arra, hogy találkozzon személyesen is azokkal, akikkel játszik. Ha ezek az összejövetelek ugyanis megtörténnek, akkor a sikerélmény által öngerjesztő módon tud beindulni a társas közeg fokozatos bővülése. Idővel előfordulhat az is, hogy azon kapja majd magát az illető: inkább találkozik a szerepjátékos barátokkal személyesen, mint az online fantáziavilágban.


Forrás: Kimberly Young, Understanding Online Gaming Addiction and Treatment Issues for Adolescents, In The American Journal of Family Therapy, 2009

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.