Sokan nem tudják megtenni azt, hogy az ünnepek alatt ne dolgozzanak, de vannak olyanok is, akik akaratlanul is hazaviszik a munkát. Mi az a munkamánia, más névvel workaholizmus , mik a tüneteiről és miért fontos felismerni?


Mik a tünetei annak, hogy a munkamánia határozza meg életünk egy jó részét?


-       A hivatalos munkaórákon túl hosszú órákat töltünk munkahelyünkön melyhez társulva a munkánkat hazavisszük.


-       A hétvégéink, szabadságunk és szomorúbb esetben még ünnepeink is a munkánkról szólnak.


-       Szabadidőnkben is (vészhelyzettől, sürgős esettől függetlenül) gyakran keresnek minket telefonon.


-       Nem vesszük ki a szabadságunkat. Abban az esetben, ha szabadságra megyünk, akkor is megadjuk az elérhetőségünket és szinte állandó készenlétben állunk.


-       Környezetünk, családunk és szeretteink egyre többet panaszkodnak afelől, hogy túl sokat dolgozunk.


-       Az értékhozzáadás nem áll arányban azzal a munkamennyiséggel, amelyet befektetünk egy bizonyos feladat elvégzésébe.


-       Egyre inkább megmutatkoznak rajtunk az állandó feszültség, stressz jelei.


-       A kiégés tüneteit látjuk magunkon.


Mindennek hátterében az emberi személyiség, a munkahelyi- és társas környezet együttese áll. Különösen fontos a társas környezet, a munkatársak hatása: a környezetünk védelmet is nyújthat, de beljebb is sodorhat a munkamánia világába. Utóbbinak akkor van jelentősége, amikor a munkatársak és maga a rendszer, amiben dolgozunk, gyakorlatilag megköveteli a munkamániát. Az emberekre alapvetően jellemző a szabályok, normák követése, az úgynevezett konformitás. Ha körülöttünk mindenki munkamániás, kénytelen kelletlen mi magunk is azzá válhatunk a fent tünetek aprólékos bemutatásával.


A társas háló


A környezetünk, munkatársaink, családunk - azaz a társas háló - szerepe ugyanakkor védelmet is nyújthat. Kutatások szerint minél bővebb a minket körülvevő társas háló, annál inkább csökken a konfliktus az életünk egyes területei, mint például a munka és családi élet között. Ezzel együtt pedig nőhet az életünk egyes területei között lévő egyensúly.


Egy 1994-es kutatatás szerint a lelki egészség karbantartása elengedhetetlen a munka és alkotóképességünk fenntartásához. Az alábbi tippeket betartva vigyázhatunk lelki egészségünkre és csökkenthetjük a munkamánia kialakulásának esélyét.


Fordítsunk figyelmet:


-       saját testünkre (ésszerű táplálkozás, pihenés, rendszeres testmozgás)


-       a gondolkodóképességünk karbantartására


-       a megfelelő pihenés biztosítására


-       az érzelmeinkre, a társas kapcsolatainkra


-       a megfelelő szellemi felfrissülés biztosítására

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.