A barna bőrön jól mutatnak a nyári ruhák, a kivágott pólók és a fürdőruhák (mintha pont ilyen bőrre lennének tervezve), ezért aztán a nők és férfiak egyaránt kedvelik a szép barna bőrszínt.
Azt tudjuk, hogy az UV sugárzás kis mennyisége hasznos, hiszen alapvető szerepe van a D-vitamin termelésében. A napozás és a szolárium nem megfelelő használata azonban károsíthatja a bőrt, szembetegséget okozhat (pl. szürkehályog) és csökkentheti az immunrendszer működését (pl. herpesz megjelenése az ajkakon).
###Melyek a fontos információk? Mit tegyünk egészségünk megóvása érdekében?
A szolárium nagy előnyeit mindenki ismeri, télen is a rendelkezésünkre áll, így bármikor barnulhatunk. Nem kell órákon át a napsütésben feküdnünk, hiszen pár perc alatt elérhetjük a várva várt hatást. Sajnos azonban káros hatásai is lehetnek: például szárítja a bőrt és hozzájárul a bőr öregedéséhez, illetve az UV-A sugárzás miatt a bőrrák kialakulásában is nagy szerepet játszhat.
A napozás hozzátartozik a strandoláshoz, a nyaraláshoz, nem csak a bőrünk lesz szép barna, de a lelki állapotunk is jobb lesz ettől. Sok felület, mint pl. a hó, homok és víz visszaveri a napsugarakat, ezért fokozottan figyeljünk arra, hogy a szabadban töltött idő alatt bőrünk ne égjen meg. A gyermekek szeretnek a jó levegőn, vízparton játszani, de általában nincsenek tudatában az UV sugárzás káros hatásainak. A bőrük érzékenyebb, a világos bőrűeknek még fokozottabb védelemre van szükségük. Erre a szülőknek, táborokban a felügyelő tanároknak fontos figyelni az egészségtudatosság jegyében. Mindennapjaink fontos része a bőrünk ápolása, hidratálása, ami elengedhetetlen napozás előtt és után is. A nap elleni védelem nem csak a vízparton szükséges, hanem minden szabadtéri helyzetben alkalmazni kell (pl. kerti munka, kirándulás).

Védőintézkedések, amelyeket már mindenki ismer:

  • Napozáshoz a déli napsütés helyett válasszuk a kora délelőtti időszakot és a késő délutáni órákat (11 óráig és 15 óra után).
  • Keressük az árnyékot.
  • Viseljünk megfelelő ruházatot, ami világos színű, laza és szellős (lenvászon, vékony pamut).
  • Hordjunk széles karimájú szellős kalapot, vagy sapkát a szemek, az arc és a tarkó védelmére.
  • Használjunk 15+, vagy ennél magasabb fényvédő faktorú napvédő krémet a ruha által nem fedett bőrfelületeken.

Ki legyen nagyon óvatos napozáskor és szoláriumozáskor?

  • Akinek sok anyajegye van, annak nem tanácsos sem napozni, sem szoláriumozni.
  • 18 év alatti fiatalok és az UV iránt érzékenyek számára a szolárium használata nem ajánlott.
  • Betegség, illetve gyógyszerfogyasztás ideje alatt kérjük a szakorvos véleményét, hogy szabad-e napon tartózkodni, illetve szoláriumozni.

A legfontosabb alapelvek:

  • Fokozatosság,
  • Mértékletesség,
  • Smink, parfüm és ékszer nélküli napozás,
  • Védőszemüveg, napszemüveg használata,
  • Megfelelő folyadékfogyasztás (a normál 2-2,5 litert növeljük igény szerint- fokozott kiválasztás),
  • Bőrápolás.

Itt a nyár, a szép idő, élvezzük a napsütést, tegyük ezt okosan és mértékkel!

További hasznos információk:
Sugáregészségügyi útmutató a biztonságos napozáshoz - Napsugárzás és egészség (WHO Ténylap No. 305, 2009)
Gyermekek védelme az ultraibolya sugárzástól
A WHO ajánlása a napágyak használatával kapcsolatban
A Svéd Sugárvédelmi Intézet (SSI) napágyakra vonatkozó szabályozása

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.