A hazai felmérések szerint a gyerekek fele reggeli nélkül megy iskolába. Pedig a reggeli hasznos „időtöltés”: növeli a teljesítményt, javítja a koncentrációs képességet, segít megbirkózni a feszültséggel és még az elhízás elleni küzdelemben is hatásos lehet.

Borús, sötét hajnal, amikor lehetetlen kiverni a csemetét az ágyból. Az ideges öltözés és a sebtiben elvégzett fogmosást után már csak arra van időnk, hogy gyorsan kirakjuk a kisdiákot az iskola előtt. A csengő berreg, de a csemete „hálistennek” már az osztályteremből integet. Látszólag minden rendben, azonban valami elmaradt. Valami, ami akár hosszú távon fontosabb lehet, mint egy elkésésért szerzett beírás az ellenőrzőbe: a reggeli.


Kép: flickr.com/Bruce Tuten


De miért is fontos reggelizni?


A reggeli…


    <li><strong>energiát, fontos tápanyagokat (például vitaminokat, ásványi anyagokat és fehérjéket)</strong> juttat a gyerkőc szervezetébe. Gondoljunk csak a kedvelt reggeli fogásokra, mint például a tejjel fogyasztott gabonapehelyre, a sonkás szendvicsre, a túrós batyura vagy a tojáskrémes kenyérre zöldpaprikával.</li>
    <li>az éjszakai koplalást követően <strong>visszaállítja a csemeténk vércukorszintjét a megfelelő szintre </strong>és ellátja a szervezetét a délelőtti fizikai és szellemi tevékenységhez szükséges energiával.</li>
    <li><strong>növeli a teljesítményt és javítja a koncentráló képességet,</strong> ami segíthet megfelelni az iskolai elvárásoknak.</li>
    <li>segít abban, hogy gyermekünk <strong>megbirkózzon a napközben őt érő feszültségekkel,</strong> javítja a memóriát és az úgynevezett kognitív funkciókat, mint például a <strong>figyelem és a problémamegoldás</strong>.</li>
    <li>hozzájárul az <strong>egészséges testtömeg</strong> megőrzéséhez, hiszen a reggeliző gyermekek teltségérzete egész nap kiegyensúlyozott, nem vetik rá magukat farkasétvággyal az óriási ebédadagra és jóval kevesebbet nassolnak. Ezt támasztja alá, hogy több vizsgálat szerint is az elhízott és túlsúlyos gyermekek kevesebbet reggeliznek és többet vacsoráznak.</li>

 


Mit tehetünk mi szülők az egészséges reggeliért?


    <li><strong>Szánjunk időt a reggelire, és lehetőleg együtt, közösen és nyugodtan költsük el</strong>! Az együtt reggeliző családokban a gyermekek nagyobb tápértékű reggelit fogyasztanak, emellett a közös étkezés a megfelelő táplálkozási szokások kialakításában is segíthet.</li>
    <li>A gyerkőcök gyakran egyszerűen nem kívánnak reggelente enni, aminek az állhat a háttérben, hogy nem telt el elég idő a felkelés és az étkezés között. Ezért <strong>szánjunk bőséges időt a felébredésre és a készülődésre!</strong> Szülőként viszont azt is fontos tudnunk, hogyha rendszeresen ugyanakkor biztosítjuk az étkezéseket a család számára, egy idő után az étvágy is fokozatosan kialakul majd. Addig viszont, míg a gyermek nem eszik eleget, érdemes <strong>bőségesebb tízórait biztosítanunk neki.</strong></li>

Forrás: eurofic.org


De mit is adjunk a gyerekeknek reggelire?


Íme egy egészséges példa, amit bármikor gyorsan elkészíthetünk:


Zabcsók


Hozzávalók 9 darabhoz: 


    <li>7 dkg zabpehely</li>
    <li>6 dkg teljes kiőrlésű liszt</li>
    <li>1 kávéskanál sütőpor</li>
    <li>1 ½ kávéskanál őrölt fahéj</li>
    <li>pici só</li>
    <li>őrölt szerecsendió</li>
    <li>10 dkg magozott meggybefőtt (vagy 5 dkg előre beáztatott puha mazsola)</li>
    <li>2-3 evőkanál cukor, vagy 1,5 evőkanál méz (édesebb gyümölcs esetén még kevesebb)</li>
    <li>1-2 evőkanál repce vagy napraforgóolaj</li>
    <li>1 db reszelt alma</li>
    <li>1 tojásfehérje</li>
    <li>1 kávéskanál vaníliaaroma</li>


Elkészítés:


Melegítsük fel a sütőt 180 C fokra. Keverjük össze egy tálban a zabpelyhet, a lisztet, a sütőport, a fahéjat, a sót és a szerecsendiót.


Egy másik tálba pedig gondosan vegyítsük össze a cukrot vagy mézet, az alaposan lecsöpögtetett meggybefőtt felével, az olajjal, a reszelt almával, a tojásfehérjével és a vaníliaaromával.


Ezután alaposan keverjük össze a két tál tartalmát. Olajozatlan tepsibe rakjunk egymástól 2,5 cm-re másfél evőkanálnyi kupacokat, és süssük szilárdra kb. 10-15 perc alatt.


A félretett meggybefőttel díszítve tálaljuk. Reggelire vagy egy pohár gyümölcslé mellé tízóraira és uzsonnára is finom fogás lehet. Fogyasztható frissen, de dobozba rakva több napig is finom, puha marad.


TIPP: Érdemes a tojásfehérjét könnyű habbá verni. A végeredménynek nem kell olyan keménynek lennie, mint a piskótához használt habnak, hiszen így lazább zabcsók tésztát kaphatunk. Elkészíthető úgy is a sütemény, hogy kihagyjuk a masszából az olajat. Ebben az esetben, ha kicsit száraznak érezzük, reszelhetünk az alapba még egy almát vagy tehetünk a meggybefőtt levélből is egy keveset hozzá. Érdemes a meggyszemeket kettétépni, így minden „csókba” több darab jut. Meggy helyett használhatunk cseresznyét, málnát, ribizlit, epret, apróra összevágott barackot, befőtt helyett pedig kiolvasztott mirelitet vagy friss gyümölcsöt is.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.