A BMV – vagyis a busz, metró, villamos – mindennapjaink része.  A legtöbben sok időt töltünk el ezeken a járműveken munkahelyre, iskolába vagy a hivatalba utazva, majd pedig a nap végén haza. Ezt az időt sokan hírek, levelezések olvasására, mások telefonálásra használják. Mi azonban arra bátorítjuk, hogy relaxáljon inkább és töltse fel magát, amíg utazik. Most joggal teheti fel a kérdést: Ez tényleg lehetséges? Szerintünk igen!

relaxacio3


Miért érdemes relaxálni?


Napjainkban állandóan ingerek sokasága ér minket és szinte feldolgozhatatlan mennyiségű információval kell elboldogulnunk pillanatról pillanatra. Napközben ezek a hatások felhalmozódhatnak és feszültebbé, stresszesebbé tehetnek bennünket. A relaxáció a feszültség levezetésében segít. A relaxáció tehát nem kiiktatja a stresszt az életünkből, hanem abban segít, hogy a feszültségünket mederben tartsuk és hogy az ne legyen káros az egészségünkre. A relaxáció során további számos kedvező élettani változás figyelhető meg a testünkben is.


Hogyan érdemes elkezdeni?


Ha először relaxál, érdemes például otthon, nyugodt körülmények között elkezdenie. Majd egy-két próbálkozás után, jöhet az igazi terep, esetünkben például a tömegközlekedési eszközök. Kezdetben talán nehéz lesz összpontosítania, de ne keseredjen el: gyakorlat teszi a mestert! Ha nehezen koncentrál a relaxációra:

  • kezdje a relaxációt egy kellemes emlékkép minél pontosabb felidézésével
  • képzeljen el egy olyan egyszerű képet, mint egy zöld kör vagy egy tó vizének a fodrozódása
  • figyeljen csak a be- és kilégzésére relaxációs gyakorlat nélkül!

Ne feledje, a relaxáció a figyelem összpontosításáról szól. Arról, hogy egy rövid ideig kizárva a külvilágot befelé figyelünk, magunkra összpontosítunk – felfrissítve ezzel testünket, lelkünket és szellemünket. Bármennyire is ellentmondásnak tűnik, a koncentráció elengedhetetlen az ellazuláshoz.


Mire figyeljen miközben relaxál?

  • Kényelmesen helyezkedjünk el, lazítsuk el a testrészeinket és egyenletesen osszuk meg testsúlyunkat! A tömegközlekedési eszközökön talán épp ez a legnehezebb feladat, de tekintsünk erre is kihívásként, kalandként.
  • Ha ülünk, akkor mindkét talpunk legyen a talajon kis terpeszben. Karunk legyen a törzsünk mellett. Eközben mindkét kezünk az ölünkben vagy a combunkon pihen, a gerincünk egyenes, arcunk előre tekint.
  • Ha állunk, lábunk vállszélességnyi terpeszben legyen, karunkat engedjük le oldalt a törzsünk mellett, gerincünk legyen egyenes, arcunk előre tekint. Ha mozgó járművön relaxálunk, első a biztonság! A kapaszkodásról ne feledkezzünk meg, hiszen mit ér a relaxáció, ha közben összetörjük magunkat! Érdemes tehát ülő helyet keresni, vagy kapaszkodás esetén a relaxáció közben kart cserélni, hogy mindkét kezünk el tudjon lazulni legalább egy kis időre.
  • Lehetőleg hunyjuk be a szemünket! Aki számára ez bizonytalanság-érzést okoz, az eltekinthet ettől.

Miért érdemes a tömegközlekedési eszközön relaxálni?

  • Mert így ezt a holtidőt is minőségi módon tudjuk eltölteni.
  • Mert kikapcsolódunk, kizökkenünk az ingerekkel elárasztott hétköznapokból úgy, hogy éppen a kellős közepén ülünk/állunk.
  • Feltöltődve, testileg és szellemileg frissebben érünk be reggel a munkába vagy iskolába, este pedig haza.

Relaxáció a gyakorlatban


Az alábbiakban egy egyszerű relaxációs szöveget talál, amelyet érdemes lehet kipróbálnia. Ezt akár saját képére is formálhatja és átalakíthatja úgy, ahogy az Ön számára a legkellemesebb!

Elképzelek egy STOP táblát és kimondom magamban, hogy: „Stop”.


„Mélyen belélegzem a levegőt, kilégzésnél ellazulok.”


„Belélegzem, ellazulok.”


„Belélegzem, ellazulok”


(Belégzésnél) „Ökölbe szorítom a kezemet” és (kilégzésnél) „Ellazítom”.


(Belégzésnél) „Megfeszítem a lábfejemet” és (kilégzésnél) „Ellazítom”.


(Belégzésnél) „Felhúzom a vállamat” és (kilégzésnél) „Leengedem”.


(Belégzésnél) „Jobbra hajtom a fejemet” (a vállunk felé és érezzük, ahogy a nyakizmaink megfeszülnek) és (kilégzésnél) „Visszaengedem” (hagyjuk ellazulni a nyakizmainkat).


(Belégzésnél) „Balra hajtom a fejemet”, (kilégzésnél) „Visszaengedem”.


„Végül mély lélegzetet veszek” és (kilégzés) „Egész testem ellazul.”


„Most befejezem a relaxációt. Kinyitom a szemem, és visszatérek a valóságba.”


Megmozgatom a tagjaimat, és újult erővel folytatom a tevékenységeimet.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.