A fizikailag aktív életmódot folytató vagy sportoló cukorbeteg esetében kiemelten fontos a láb megfelelő ápolása, hiszen testedzés közben gyakran keletkezhetnek sérülések a lábon, illetve egyéb bőrfelületeken. A sérülések oka részben maga a testmozgás, de hajlamosító tényező lehetnek a különféle idegi és érkárosodások is.

Az idegkárosodás tünete a fájdalom, illetve a hőérzés csökkenése vagy elvesztése lehet, amennyiben az az érzőidegeken jelentkezik. Éppen emiatt a beteg nem mindig veszi észre a lábon keletkező sérüléseket, vízhólyagokat, illetve sebeket. A kisebb ízületi sérülések és húzódások is észrevétlenek maradhatnak, a mozgató idegek károsodása pedig egyensúlyi zavarokhoz, izomgyengeséghez és a lábujjak deformitásához is vezethetnek. Mindezek ugyancsak a sérülések fokozott veszélyével járnak.


Érrendszeri károsodások leggyakrabban a kis ereken, illetve a hajszálerekben keletkeznek, de károsodhatnak a nagyobb verőerek (lábszár, comb, has verőerei) is. A lábfejen lévő érkárosodás következtében a kisebb bőrsérülések is nehezen gyógyulnak, a kezelésnek makacsul ellenállva akár üszkösödéshez is vezethetnek, amely a láb csonkolását is szükségessé teheti.


mozgas<em>labapolas


Fontos tehát a gondos lábápolás, illetve az alábbi tanácsok betartása:

  • Válasszon kényelmes edzőcipőt, amelyben a lábujjait szabadon tudja mozgatni.
  • A legjobb az, ha a cipő felsőrésze puha bőrből készült.
  • A cipőt ne fűzze túl szorosra, de a túl laza fűzés sem előnyös, mert nem ad kellő stabilitást a lábnak. Ha új cipőt vesz, először ne viselje 1 óránál tovább.
  • Vizsgálja meg a lábát minden nap testedzés után és lefekvés előtt, hogy nincs-e rajta piros folt, sérülés, sebzés, duzzanat vagy hólyag. A legkisebb sérülést se hanyagolja el.
  • A kis sebet vagy feltörést is tartsa tisztán és szárazon. A leghelyesebb az, ha sebét sürgősen megmutatja kezelőorvosának, addig pedig függessze fel edzésprogramját.
  • Ne járjon mezítláb, mert esetleg kisebb sérüléseket nem érez meg. Otthon hordjon papucsot, uszodában vagy öltözőben pedig fürdőpapucsot.
  • Naponta mossa meg a lábát langyos vízben.
  • Ne használjon szárító, vagy illatosított szappant, dezodoráló spray-t, mert ezek kiszárítják bőrét, amely így könnyebben meg is sérülhet.
  • Lábmosás után gondosan törölje szárazra lábát, lábujjak között pedig használjon hintőport.
  • Minden edzéshez használjon tiszta zoknit. Legjobb a pamutzokni, amely nem szorítja a lábát és nem bordás szövésű.

Forrás: sportorvos.hu

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.