Bár az alma, a körte, a szilva és az őszibarack édes ízéhez is hozzájárul, mára már teljesen gyárilag készítik. Az E420 számmal is ellátott szorbit jó a fogaknak és jóval lassabban emeli a vércukorszintet, mint a répacukor. De vigyázat! Hasmenést és haspuffadást is okozhat!

A gyümölcsök ízéhez is hozzájáruló szorbit a családfáját nézve a cukorhelyettesítő anyagokhoz tartozik. Dr. Lugasi Andrea, a Budapesti Gazdasági Főiskola Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Vendéglátás Intézeti tanszékének vezetője szerint jellemző rá, hogy az energiaértéke kicsit több, mint a fele a „mezei” kristálycukorénak, de jóval lassabban és hosszabban emeli meg a vércukorszintet. „Ezt a tulajdonságukat nagyon kedvelik a fogyókúrázók, de emiatt használhatják őket a cukorbetegek is. De vigyázat, a diabéteszesek szénhidrátbevitelének kiszámításakor a szorbitot is figyelembe kell venni. ”



„A cukorpótlókkal süthetünk és főzhetünk, háziasszonykodhatunk, hiszen hasonló a cukorhoz a tömegük is és jól bírják a hőt.” –mondja Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége Tudományos Bizottságának elnöke. „Az íz kedveltsége azonban teljesen egyénfüggő: van, aki jobban szereti, van, aki kevésbé”.


A szorbit édestestvérével a xilittel együtt a cukoralkoholok szűkebb nemzetségébe tartozik, így a tulajdonságaik nagyrészt megegyeznek, a különbségeik leginkább ízben és édesítőerőben mérhetőek. A szorbit édesítő ereje kicsit több, mint a fele a kristálycukorénak, a kalóriatartalma viszont kevesebb, mint a fele. A hasonló édesítő hatás kedvéért ezért csaknem kétszer annyit kell belőle használnunk, amit a diétáknál szigorúan figyelembe kell venni.


A szorbit hivatalosan maximális fogyasztásra ajánlott mennyisége 30-40g naponta, túlzott fogyasztása ugyanis haspuffadást vagy hasmenést okozhat. Ezzel szemben újabb klinikai kutatások kimutatták, hogy az egyéni érzékenység függvényében már ennél jóval kisebb mennyiség is gyomor- vagy bélrendszeri tüneteket okozhat, kezdve az enyhe hasi diszkomfort érzettől az egészen a súlyos hasmenésig. A gyermekek különösen érzékenyek rá, ezért náluk már a szorbittartalmú cukorkákkal is vigyázni kell. Ezt támasztja alá egy azóta elhíresült vizsgálat is, ahol a kutatók nyolc gyermeknek adtak fejenként három-három szorbit tartalmú diétás cukorkát. Kimutatták, hogy a kicsik már az összesen kilenc gramm szorbit miatt hasi görcsöktől és hasmenéstől szenvedtek. Ezért érdemes résen lenni, és ha gyakori puffadástól, hasfájástól szenved a kicsi, jobb elkerülni a szorbittartalmú ételeket.


„A kellemes, hűsítő ízű szorbit egy olyan cukorpótló, ami a cukorral ellentétben nem bántja a fogakat”- mondja kérdésünkre válaszolva dr. Lugasi Andrea. „Ezt felismerve a gyártók több rágógumiban is használják, habár itt is érdemes résen lenni. A folyamatos szorbit tartalmú rágózás is okozhat puffadást vagy hasmenést!”


Forrás: Centers fo rDisease Control and Prevention, "Outbreak of Diarrhea Linked toDieteticCandies -- New Hampshire," Morbidity and MortalityWeeklyReport, Vol. 33, No. 35 (1984), pp. 494-495 hereinaftercitedas New Hampshire OutbreakReport


cspinet.org, Táplálkozási Akadémia, Hírlevél

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.