Magyarországon a lakosság valamivel több, mint 3 százalékát érinti a szezonális őszi-téli depresszió. Gyakoribb azonban, hogy csak egy-egy tünet keseríti meg a mindennapokat, és nem alakul ki teljesen a betegség. Minden negyedik magyar mutat valamilyen szezonális pszichés/lelki ingadozást enyhe vagy erős formában az évszakok váltakozása során, ami a hangulati nyomottság, a fáradékonyság, a szénhidrát utáni sóvárgás – sütemények, csokoládé – és a testsúlyváltozás valamilyen fokú változásával jár együtt.

A téli időszakra jellemző rosszabb hangulat sok embert érint, de mindenkit különböző mértékben. Fontos, hogy észrevegyük, mikor jelent ez már komoly problémát és nő túl a rosszkedven, és mikor kell szakember segítségét kérni.


A téli depresszió tudományos megnevezése szezonális affektív zavar, vagyis kifejezetten évszakhoz kötötten ismétlődő depresszió.


teli<em>depresszio</em>02


Mi a téli depresszió oka?


Mostani ismereteink szerint kialakulásában több tényező is szerepet játszik: többek közt genetikai hajlam, biológiai adottságok, pszichológiai jellemzők, környezeti tényezők és különböző életesemények. Fokozott kockázatnak vannak kitéve a tavaszi-nyári születésűek és a „bagoly” típusúak, akik szeretnek reggel sokáig aludni, de még későn este is aktívak. A tüneti képet a már jól ismert depressziós tünetek mellett a megnövekedett alvásigény és a fokozott szénhidrátbevitel miatti testsúlygyarapodás uralja.


Mik a tünetei?

  • hangulati nyomottság, szomorúság, boldogtalanság
  • nagyfokú fáradékonyság, aluszékonyság
  • az aktivitás csökkenése, motiváció-és energiacsökkenés
  • érdeklődés beszűkülése, visszahúzódás a közösségi életből
  • megváltozott étkezési és alvási szokások
  • testsúlyváltozás
  • a koncentráció és a figyelem csökkenése, a gondolkodás lelassulása, memóriazavar
  • az önbizalom és az önértékelés csökkenése
  • bűntudat és értéktelenség érzése
  • reménytelenség érzése
  • súlyos esetben öngyilkosság gondolata, kísérlete
  • szorongás
  • döntésképtelenség, tanácstalanság
  • testi fájdalom vagy rossz érzés, fej- vagy hátfájás, szájszárazság, székrekedés.

Hogyan kezelhetjük hatásosan a depressziót?


A depresszió komoly betegség, nem lustaság, nem egyszerű rosszkedv, ezért a kezelését is komolyan kell venni. Általában a különböző terápiák együttes alkalmazása a legcélravezetőbb. A téli depresszióban a leghatékonyabb a fényterápia, a gyógyszeres terápia - hangulatjavító gyógyszerek, úgynevezett antidepresszánsok - és a pszichoterápia együttes alkalmazása.


A gyógyszeres terápia segít optimalizálni bizonyos agyi folyamatokat. A pszichoterápia segítségével feldolgozhatjuk a betegség háttérben álló okokat, megváltoztathatjuk a jellegzetes gondolkodási hibákat és torzításokat. Például a „Nekem soha semmi sem sikerül!” jellegű felkiáltásokat, amelyek szerepet játszanak a betegség kialakulásában és fennmaradásában.


A fényterápia során a természetes nappali fényhez hasonló, de UV és infrasugaraktól mentes mesterséges fehér fényt használnak. A kezelés során egy erősen megvilágított szoba fényerejéhez képest körülbelül hússzor akkora fényárban tölt el a beteg egy-három órát. A fényterápia során a szemünkön keresztül az agyunkba érkező fény csökkenti a melatonin hormon termelődését, ami felelős az alvás-ébrenlét ciklusért, jelenléte fokozza az álmosságunkat. A fényterápia nem tudja kifejteni jótékony hatását csukott szemen keresztül, ezért nagyon fontos, hogy a szemek nyitva legyenek. A szolárium és a különféle polárlámpák eltérő tulajdonságaik miatt nem képesek helyettesíteni a fényterápiát.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.