Ismerjük a tücsök és a hangya jól ismert meséjét. A tücsök egész nyáron csak hegedült, míg a hangya szorgosan dolgozott, hogy előkészüljön a télre. Itt az idő, hogy mi is elkezdjük a felkészülést, és a friss gyümölcsöket aszalással tartósítsuk a hideg napokra. Hogy ne kopjon fel az állunk!

Bár ősszel szinte alig tudnunk választani a sok elérhető gyümölcs és zöldség közül, télen már jóval nehezebben juthatunk hozzá a kedvenc csemegéinkhez. Az aszalással ugyanakkor a hideg napokon is előcsalogathatjuk a nyár ízeit, és még rostban gazdag energiaforráshoz is juthatunk. Tudták ezt az őseink is, akik a Közel-Keleten már több mint 5000 évvel ezelőtt is ehhez a fortélyhoz folyamodtak, hogy tartósítsák a gyümölcsöket-zöldségeket.


Kép: flickr.com/Miheco


De, hogy mit is aszaljunk?


Az aszalt gyümölcsök és zöldségek előkelő helyet foglalnak el az egészséges élelmiszerek sorában, hisz rostban gazdagok, de vitamint és sok ásványi anyagot is tartalmaznak, mint például a vas és a kálium, de emellett nagy cukor- és energiamennyiséggel is bírnak. A magas rosttartalmú aszalt füge vagy szilva pedig székrekedés ellen is hatásos lehet, persze megfelelő folyadékpótlás mellett.


A kertünk gyümölcseiből az őszibarackot, a szilvát, a körtét vagy a birsalmát, a zöldségekből pedig a sárgarépát, a petrezselyemgyökeret, a zellert, a vöröshagymát és a legtöbb termesztett és gyűjtött ehető gombát tudjuk aszalni. A zöldségek és gyümölcsök mellett ugyanakkor a különböző fűszernövényeket is tartósíthatjuk ilyen módon télire, így például a kaprot, a tárkonyt, a lestyánt, a citromfüvet, a borsmentát is.


De hogyan is kell aszalni?


Aszaláskor a termény 70-80%-os víztartalmát 15-20%-osra csökkentjük, úgy, hogy a végén már egy csepp nedvességet sem tudunk a kezünkkel kipréselni belőle, így körülbelül 2,5 kg friss gyümölcsből, zöldségből 0,5-1,5 kg aszalványt nyerünk.


Aszalás…


    <li><strong>Napon szárítással</strong>: Bár hely és időigényes, de a végeredményt semmilyen mesterséges eljárás nem képes utánozni. Válasszunk hozzá egy pormentes szellős helyet, ahol a terményeket legalább egy hétig a tűző napon tarthatjuk! Az aszalás alatt legalább naponta egyszer forgassuk meg őket!</li>
    <li><strong>Sütőben</strong>: Béleljük ki alufóliával egy tepsit, tegyük rá az aszalandó zöldségeket-gyümölcsöket, majd kapcsoljuk a sütőt a legalacsonyabb fokozatra. Ha lehet, tegyük a sütőt légkeveréses fokozatra, ha ilyen nem áll rendelkezésre, hagyjuk nyitva résnyire az ajtaját, és többször is forgassuk meg őket óvatosan!</li>
    <li><strong>Radiátoron</strong>: Vágjuk vékony szeletekre az aszalandó gyümölcsöt, és tegyük a meleg radiátor tetejére!</li>
    <li><strong>Kereskedelmi forgalomban kapható asztali aszalóval</strong>: A használati utasításnak megfelelően aszaljuk a zöldségeket - gyümölcsöket!</li>

Aszaláskor mindig törekedjünk a fokozatosságra, a lassúságra, így ugyanis a zöldségek-gyümölcsök nem veszítik el az értékes levüket, zamatukat és a felszínén sem képződik kemény, rágós kéreg.


Mihez használjunk aszalványokat?


Az aszalt gyümölcs ízletesebb és édesebb, mint a friss, ezért sütéshez és desszertkészítéshez is bátran használhatjuk. Kiváló alapanyaga a gyümölcskenyereknek, töltelékeknek, de önmagában is fogyaszthatjuk például édesség helyett. Vízbe áztatva vagy megfőzve bővül a felhasználhatósága: ehetjük magában melegen, áttörve lekvár helyett, húsételek töltelékeként, mártások összetevőjeként vagy müzlikbe, salátákba keverve.


+1 recept a reggelihez:


Tegyünk gabonapelyhet – zab-, árpa-, rozs-, és búzapelyhet – kefirbe vagy joghurtba, szórjuk meg olajos magvakkal és friss aszalt-gyümölcsdarabkákkal, majd ízesítsük mézzel!

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.