Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) által összegyűjtött kérdésekből kiválogattuk a tíz legfontosabb tudnivalót a transz-zsírsavakkal kapcsolatban. Transz-zsírsav 1x1 következik – kezdőknek:

1. Mik azok a transz-zsírsavak?


A transz-zsírsavak növényi olajok hidrogénezése során keletkező vegyületek.


2. Veszélyesek-e a transz-zsírsavak?


Igen, azok a transz-zsírsavak, amelyek az élelmiszeripari feldolgozás során keletkeznek, az elfogyasztott mennyiségtől függően súlyosan károsítják az egészséget.


3. Miből és hogyan keletkeznek a transz-zsírsavak?


A növényi olajok jelentős mennyiségben tartalmaznak egészséges, többszörösen telítetlen zsírsavakat. A növényi olajok hidrogénezése során azonban a kedvező élettani hatású telítetlen zsírsavak egy része átalakul transz típusú zsírsavakká. Ezek a vegyületek már károsak a szervezetre.


4. Miért hidrogénezik a növényi olajokat?


A hidrogénezés célja, hogy az olajok tulajdonságait megváltoztassák. Az ezekkel a zsiradékokkal előállított élelmiszerek könnyebben kezelhetők, kevésbé hajlamosak az avasodásra, eltarthatósági idejük meghosszabbodik, és jobban bírják a fagyasztást. A bennük sütött ételek is ropogósabbak lesznek.


5. Milyen károkat okoznak a transz-zsírsavak?


A transz-zsírsavak jelentősen növelik a szív- és érrendszeri betegségek (szívinfarktus, agyvérzés, stb.) kockázatát, sőt a keringésből eredő halálozást is. Jelentősen emelik a rossz (LDL) koleszterin-szintet és csökkentik a jó (HDL) koleszterin szintjét. Ezenkívül gyulladáskeltő és érfal károsító hatásuk miatt felgyorsítják az érelmeszesedés kialakulását is.


Transz-zsírsav 1x1 - Kezdőknek


6. Van-e más élelmiszer-összetevő, ami ennyire káros az egészségre?


Egyes kutatók szerint ma nincs más olyan élelmiszer-összetevő, amely egy egységnyi élelmiszerre vonatkoztatva a transz-zsírsavaknál nagyobb mértékű egészségkárosodást okozna.


7. Milyen élelmiszerekben találhatóak meg a transz-zsírsavak?


A transz-zsírsavak a részlegesen hidrogénezett növényi zsiradékokban (zsírokban, olajokban) fordulnak elő. Az ezekkel készült, illetve az ezekben sütött élelmiszerek egy részében, például bizonyos szaloncukrokban, krémmel töltött kekszekben, süteményekben, levesporokban és zacskós szószokban is találhatunk transz-zsírsavakat.


8. Mennyi transz-zsírsav fogyasztható el különösebb kockázat nélkül?


Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az összenergia-bevitel 1 százalékában maximálja a transz-zsírsavak bevitelét. Ez felnőttek esetében (2000 kcal napi energia-bevitelt feltételezve) azt jelenti, hogy a transz-zsírsav bevitel nem lehet több mint 2 gramm naponta.


9. Hogyan csökkenthetjük a transz-zsírsav bevitelt?


Mi fogyasztók is tehetünk egészségünk érdekében: együnk kevesebb iparilag előállított süteményt, kekszet, bevonó masszával készült édességet. Kerüljük az összes olyan élelmiszert is, amely csomagolásán a „részlegesen hidrogénezett zsír, olaj vagy zsiradék" kifejezés szerepel.


10. Milyen szabályozás van Magyarországon a transz-zsírsavakat illetően?


2014 februárjában hatályos lesz az a rendelet, amely a gyártók számára megszabja, hogy maximálisan mennyi transz-zsírsav kerülhet egy-egy termékükbe. Az egy év türelmi idő alatt (2015 februárjáig) azonban lehetnek még nagyobb transz-zsírsav tartalmú élelmiszerek a polcokon. Fontos tehát, hogy mi magunk is tudatosan figyeljük az összetevők címkéit nem csak most, hanem a türelmi idő lejárta után is.


Forrás: OÉTI

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.