A rebarbara egy igénytelen, könnyen termeszthető, de tápláló zöldségféle, amely sokféleképpen felhasználható a konyhában és a gyógyászatban is. Az utóbbi évek gasztro-forradalmának köszönhetően ismét egyre gyakrabban találkozhatunk vele a piacok és a konyhakertek tavaszi kínálatában.

Akár már áprilisban szedhető, így a kora tavaszi zöldségek közt szerepelhet az étrendünkben. A rebarbara tápanyagban rendkívül gazdag, de kalóriában szegény. Húsos szárát használjuk fogyasztásra.

 

Tökéletes választás a téli hónapok alatt kialakult vitamin- és ásványi anyag-hiány pótlására, mert:

 

  • nagyon jó B-vitamin forrás
  • magas az A-, C-, E- és K-vitamin tartalma
  • ásványi anyagokban gazdag: kalcium, kálium, cink, vas, mangán és magnézium is megtalálható benne
  • antioxidánsokban gazdag, ezek csökkentik a szervezetben felhalmozódott káros szabad gyökök mennyiségét, így a különféle betegségek kialakulásának esélyét
  • gazdag élelmirost-forrás, a magas rosttartalom serkenti a bélmozgást és segíti a salakanyagok kiürülését, ezzel csökkentve a székrekedés kialakulását vagy a tünetek csökkentését
  • kismamáknak a benne lévő folsav miatt különösen ajánlott

 

Amit a rebarbaráról még jó tudni:

 

  • Energiatartalma rendkívül alacsony (17kcal/100g), így túlsúllyal küzdők számára kifejezetten ajánlott.
  • Víztartalma magas, ezért nagyon jó szomjoltónak számít.
  • Szénhidráttartalma alacsony, de fehérje és zsír is csak elhanyagolható mennyiségben található meg benne.
  • Magas a savtartalma, és a zöldségfélék közül az egyik legnagyobb oxálsav-tartalommal rendelkezik. Az oxálsav kalciummal vegyülve vízben oldhatatlan sót képez, ami növeli a vesékben, illetve a húgyhólyagban a kőképződés kockázatát. A kevésbé zsenge szárak nagyobb mennyiségben tartalmaznak oxálsavat, ezért vesekővel élők vagy vesekőképződésre hajlamosak a fogyasztását kerüljék, vagy csak korlátozott mennyiségben és a gyengébb növényeket válasszák.

 

Elkészítése:

 

  • A levelek fogyasztásra nem alkalmasak!
  • A rebarbarát a szezon elején ehetjük nyersen is, később azonban vékonyan hámozzuk meg, úgy hogy a külső réteget egyszerűen lehúzzuk, és így vágjuk 1-3 centiméteres darabokra.
  • Csak rövid ideig főzzük, mert a rebarbara hamar szétfő.
  • A rebarbarával ízesíthetünk vagy tölthetünk desszertet, süteményt is.
  • Felhasználhatjuk szörp, lekvár, mártás vagy kompót készítéséhez.
  • Leginkább édességekben találkozunk vele, pedig nagyon jól megállja a helyét sós ételekben is.
  • A rebarbarához nagyon jól illik a vanília, a fahéj, a gyömbér, a szegfűszeg vagy a narancshéj, de más gyümölcsökkel is párosíthatjuk, például eperrel, almával.
  • Kalória tartalma nagyon alacsony, de ezen sokat ronthatunk, ha a savanykás ízt nagy mennyiségű cukorral próbáljuk ellensúlyozni. Ha tehetjük, akkor cukor helyett használjunk valamilyen alternatív édesítőt, például nyírfacukrot vagy stíviát.

NNK feher logo

Az egeszseg.hu a Nemzeti Népegészségügyi Központ tulajdona.
Minden jog fenntartva 2021 ©

Impresszum

Adatkezelési tájékoztató

Oldaltérkép

sz2020 also infoblokk