Táplálkozás

  • Beköszöntött a tél, egyre korábban sötétedik. Sokszor esik, latyakosak a járdák, az utak, így kedvünk és hajlandóságunk egy fárasztó nap után sportolni egyre kevesebb, sokkal hívogatóbb egy film a meleg ágyból esetleg nassolással egybekötve.
  • Sokan azt tartják, nyáron minden könnyebben megy. Való igaz, a nyár egy jó időszak arra, hogy jobban figyeljünk magunkra, egészségünkre, egyszóval tudatosabban éljünk.
  • Talán a legnagyobb tévhitek a zsírokkal kapcsolatban élnek az emberek fejében. Gyakran hallhatunk valamit arról, hogy éppen mi minden rossz okozója és főellenségünk a táplálkozásunkban. A zsírokat már többször is száműzték egészséges ételeink bőséges asztaláról. A zsírok és növényi olajok sem tartoznak ellenségeink közé, csupán a mértéktartás és a zsiradékok fajtájának helyes megválasztása kell nagyobb hangsúlyt fektetnünk.
  • Szinte nincs olyan ember, aki ne fogott volna bele egy gyors fogyást ígérő diétába, mindenki hallott már a 90 napos diétáról, az este 6 után nem eszünk demagógiáról, a különböző és feleslegesen szétválasztó diétákról, böjtökről, Atkins módszerről. Az internet tele van ilyen, és ehhez hasonló szakmai tudást nélkülöző írásokkal, amik eredménye a jól ismert yoyo effektus, jobb esetben visszafordítható rosszabb esetben maradandó egészségkárosodás. Cikksorozatunkban célunk egy alapoktól felépített tudás átadása, amely akár támpont lehet az életmódváltásban.
  • A hideg, nyirkos idővel a meghűléses betegségek időszaka is beköszönt. Szerencsére most még bőven akad friss termés a piacokon, melyekkel érdemes feltölteni vitaminraktárainkat, ha a hűvös időben is szeretnénk egészségesek maradni.
  • A diabetes mellitus a XXI. század elejének egyik legjelentősebb népegészségügyi problémájává vált és előkelő helyet foglal el a nem fertőző, úgynevezett „civilizációs” betegségek sorában. Becslések szerint a 2000-ben 171 millióra tartott cukorbetegszám 20 éven felüliek körében 2030-ra várhatóan 366 millióra fog növekedni, mely a társuló szövődmények folytán világméretű gondokat okoz. Népbetegség jellege már nem vitatható, hazánkban az ismert cukorbetegek száma évről évre növekszik.
  • A táplálékallergiák előfordulása is megnövekedett az elmúlt években a többi allergiához hasonlóan.
  • A cukorbetegekről szinte mindenki tudja, hogy diétáznak – nem mindig azt eszik, amit a többiek - és nem ehetnek édeset. Ha nem is vagyunk betegek, lehet cukorbeteg családtagunk, barátunk, vendégünk és jó, ha tudjuk, hogy mit, mikor ehetnek, miért fontos ez nekik, és hogy ez tulajdonképpen nem egyszerű diéta, hanem életmód.
  • Életmódváltással tehetünk az ellen, hogy évről évre növekedjen az esélye rákos megbetegedés kialakulásának.
  • Az édes ízt alapvetően mindenki szereti, ez velünk született sajátosság, viszont a cukor túlzott beviteléből fakadó kilók és a jelentkező egészségügyi problémák már nem okoznak számunkra olyan örömet, mint egy-egy édes étel-ital elfogyasztása.
  • A két klasszikus táplálkozási zavar mellett egyre újabb kórképek tűnnek fel a civilizációs ártalmak növekedésével. Ezek előfordulása ritka, de egyre változatosabb.
  • A táplálkozási zavarok sorában sajnos nem az anorexia az egyetlen. A bulimia nervosa mintegy háromszor gyakoribb az anorexia nervosánál, és jóval nehezebben felismerhető.
  • A patikák, drogériák, boltok polcain számos fogyást segítő tablettát, teát találhatunk. Amikor fogyni szeretnénk, hajlamosak vagyunk egy egészségesebb étrend kialakítása és több mozgás bevezetése helyett ezek közül alkalmazni valamelyiket. Sajnos általában ennek a következménye a divat diétákhoz hasonlóan még a korábbinál is rosszabb étrendi szokások, gyors súlyvesztést követően hízás, egészségkárosodás.
  • Alapvető tanácsok és alapelvek, melyek segítségével megtervezhetjük életmódváltásunkat, aminek nem kizárólagos célja, hanem egyik eredménye lesz az egészséges testsúlycsökkenés, valamint fittebbek, egészségesebbek és energikusabbak is leszünk.
  • A karácsonyi lakmározások elmúltával sokaknak újévi fogadalmuk, hogy megszabadulnak fölösleges kilóiktól és valamely divatdiéta segítségével kívánják elérni a megcélzott testsúlyt, hogy aztán a nyári időszakra álom alakkal rendelkezzenek.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.