Az egészségügyi digitális innováció jelenéről és jövőjéről szólt a 3. Digital Health Summit, melynek a Corinthia Hotel adott otthont november végén. A betegutakat, az utánkövetést és az ellátásszervezést fejlesztő megoldások mellett nagy hangsúlyt kapott az egészségügyi adatok védelme és a mesterséges intelligencia térnyerése is az ágazati fejlesztésekben.

A digitális megoldások megállíthatatlanul terjednek az egészségügyben. A korszerű digitális megoldások iránti igény nem csak az ellátók, hanem az állampolgárok részéről is megjelenik. A teljesség igénye nélkül, a konferencián elhangzott előadások alapján:

  • egy, a gyógyszerészek körében történt felmérés szerint a szakemberek 95%-a használ napi szinten online forrásokat és eszközöket szakmai célból (Szinapszis Kft.),
  • a betegek több mint fele szívesen használ digitális csatornákat az orvosával való egyeztetésre, harmaduk kifejezetten igényli ezt (Deloitte), valamint
  • egyértelmű igény mutatkozik a páciensek részéről az e-mailes kommunikációra, képek, leletek megosztására, a távkonzultációra és a hiteles egészségügyi információkat tartalmazó honlapokra is (Dr. Győrffy Zsuzsa, Semmelweis Egyetem).

Dr. Boér Gábor a digitalizáció igényére válaszul beszámolt az e-egészségügy területén meghozott kormányzati célkitűzésekről: az elavult intézményi informatikai rendszerek korszerűsítése, az ápolási tevékenységek digitális támogatása, az EESZT funkcionális bővítése, illetve a távdiagnosztikai, távleletezési rendszer kiépítése mind megjelentek az egészségügy finanszírozásáért és fejlesztéséért felelős helyettes államtitkár előadásában.

5 éve van velünk az EESZT

Több mint 3200 gyógyszertár, 500 járó- és fekvőbeteg-ellátó, valamint 12 000 magánszolgáltató csatlakozott az elmúlt években az EESZT rendszeréhez, ahol ez idő alatt 2 milliárd egészségügyi adat, 550 millió ellátási esemény és napi 800 000 e-recept keletkezett – számolt be az EESZT-ről számokban Szabó Bálint, az Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztő Központ ügyvezető igazgatójaként.

Az EESZT fejlesztése folyamatos, a betegutak szervezésében és az utánkövetésben, beteggondozásban nagy áttörések várhatók. A közeljövőben érkezhetnek az integrált telemedicina megoldások és az otthoni egészségügyi okoseszközök (pl. pulzoximéter, vércukorszintmérő, vérnyomásmérő) által generált adatok strukturált megjelenítése is.

Emellett elkészült egy Ápolástámogató rendszer, ami jelentős terhet vehet le az egészségügyi adminisztrációt végzők válláról és tovább javíthatja a betegbiztonságot is az ellátás során, valamint zajlik a járóbeteg-irányítási rendszer fejlesztése is. Utóbbi egy olyan naprakész szolgáltatáskatalógusból és központi időpontmenedzsment rendszerből áll majd, ami állampolgári és ellátói szinten is javítani fogja az erőforrások elosztását és az ellátásokhoz való hozzáférést.

A digitális fejlesztések ezer arca

Az állami célkitűzéseken és fejlesztéseken túl széles szakmai körben mutatták be azokat a fejlesztési irányokat is, amelyek a gyógyszerfejlesztésben, a szakellátásban vagy éppen a személyre szabott orvoslásban képviselik a jövő megoldásait. A mesterséges intelligenciával (MI) támogatott megoldások épp olyan nagy figyelmet kaptak, mint az egészségügyi startupok orvosi eszközeinek és mobilalkalmazásainak lehetőségei és gyakorlati haszna.

Egyre szélesebb körben alkalmaznak MI-t az új terápiás lehetőségek feltérképezésére a már ismert hatóanyagokat és terápiás célpontokat tartalmazó adatbázisok segítségével. A konferencián előadások alapján jelentős áttöréseket várnak így a precíziós onkológia és a hematológia területein, de az öngyilkosság megelőzésére is készül olyan fejlesztés, ahol az MI nagyobb hatékonysággal képes intervencióra, mint az ellátórendszer.

A digitalizáció másik nagy területe az alkalmazásfejlesztés. Németországban az orvosok már receptre is írnak fel digitális egészségügyi alkalmazásokat és webalapú egészségügyi platformokat. Amint az elhangzott a konferencián is, egyre több ilyen alkalmazás lát napvilágot, ezért a minőségbiztosításra, szakmai validálásra külön figyelmet kell fordítani. Ha a szakmai kritériumok teljesülnek, az alkalmazások segítségével jelentős egészségnyereségre tehetünk szert. Jelenleg leggyakrabban egyes krónikus állapotok gondozására, illetve a lelki egészség megőrzésére és fejlesztésére használják az új digitális megoldásokat.

Forrás: https://egeszsegvonal.gov.hu/

NNK feher logo

Az egeszseg.hu a Nemzeti Népegészségügyi Központ tulajdona.
Minden jog fenntartva 2021 ©

szechenyi 2020 also