Táplálkozás

  • A vegyészek nagy csodákra képesek. Ennek bizonyítéka a 60-as években megálmodott, majd megalkotott aceszulfám-K édesítőszer, amely a kálium és egy szerves sav kombinációja, és mintegy 130-200-szor édesebb a cukornál. Az élelmiszerek címkéjén E 950-es számmal ellátott anyagot az Európai Unió illetékes szakbizottsága teljesen biztonságosnak ítélte.
  • A zsiradékok bár nagy mennyiségben hizlalnak, de megfelelő mértékben segítik a vitaminok felszívódását és energiát adnak a mindennapokhoz. Nem mindegy azonban, hogy milyen formában visszük be szervezetünkbe. 
  • Az egészséges tízórai amellett, hogy táplál, segíti a növekedést és frissen tartja a tanulásért felelős szürkeállományt is.  
  • Az egészségünknek is vannak hősies katonái, akik óvják és védik a szervezetünket a káros behatásoktól. Az antioxidánsok a szabadgyökök sejt és szövetkárosító hatásai ellen vethetőek be.
  • Az étrend – vagy ahogy a köznyelvben gyakran használják – táplálék-kiegészítők egyre több helyet foglalnak el a drogériák, gyógyszertárak és bioboltok polcain, és persze mi is egyre gyakrabban emeljük le őket onnan. Laikusként azonban nem mindig könnyű eldönteni, hogy melyik termékben bízhatunk és melyik árt többet, mint amennyit használna. Utánajártunk, hogy mit érdemes fejben tartanunk, ha étrend-kiegészítőt készülünk a kosarunkba tenni.
  • Az étrend vagy táplálék-kiegészítők egyre több helyet foglalnak el a drogériák, gyógyszertárak és bioboltok polcain, és persze mi is egyre gyakrabban emeljük le őket onnan. Utánajártunk, hogy mit érdemes fejben tartanunk, mielőtt betennénk őket a kosarunkba.
  • Nem mindig könnyű eldönteni, mikor és hogyan kezdjünk el az anyatejen kívül más táplálékokat is adni babánknak. Utánanéztünk, hogy mit ajánl a WHO és az UNICEF a témában.
  • Az alma jótékony hatásáról indított cikksorozatunk harmadik részében vegyük számba, miért fontos az egyes életkorokban az alma.
  • Terhességi cukorbetegség bármelyik kismamánál kialakulhat, de nagyobb kockázattal fordul elő a 25 évesnél idősebbek, a túlsúlyos nők és azok között, akiknek a családi kórtörténetükben szerepel a diabétesz.
  • A köznyelvben nyírfacukorként emlegetik, pedig a címkéken E967 számmal jelölt xilitet manapság már leginkább kukoricából nyerik. A fogyókúrázóknak, cukorbetegeknek is ajánlható cukorpótló nemhogy nem bántja, hanem egyenesen jó is a fogaknak, így gyakran találkozhatunk vele rágógumikban is.
  • Az Omega 3 és az Omega 6 zsírsavak is a szív jóbarátai: csökkentik a szívinfarktus veszélyét, a vér koleszterinszintjét, de segítenek a vérrögképződés, a szívritmuszavar és a gyulladások megelőzésében is.
  • A mesterségesen előállított aszpartám eleinte óriási sikertörténetként robbant be az édesítőipar történetébe. Nem sokkal ezután viszont megjelentek a kétkedők is, akik szerint a használata egészségügyi kockázatot jelenthet. Az Európai Unió illetékes szakbizottsága ugyanakkor egy újabb átfogó vizsgálatot követően ismét teljesen biztonságosnak ítélte azt.
  • A hazai felmérések szerint a gyerekek fele reggeli nélkül megy iskolába. Pedig a reggeli hasznos „időtöltés”: növeli a teljesítményt, javítja a koncentrációs képességet, segít megbirkózni a feszültséggel és még az elhízás elleni küzdelemben is hatásos lehet.
  • Ismerjük a tücsök és a hangya jól ismert meséjét. A tücsök egész nyáron csak hegedült, míg a hangya szorgosan dolgozott, hogy előkészüljön a télre. Itt az idő, hogy mi is elkezdjük a felkészülést, és a friss gyümölcsöket aszalással tartósítsuk a hideg napokra. Hogy ne kopjon fel az állunk!
  • Sok szülő töri a fejét, hogy mit csomagoljon uzsonnára, ami könnyű, egészséges, szállítható, nem kell vele hosszan pepecselni és még meg is eszi a gyerek. Cikkünk nekik segíthet.
  • Szívbarát étrend mellett akár 15 százalékkal is csökkentik a koleszterinszintet a növényi szterolok és sztanolok. A különböző növényekben megtalálható anyagokból ugyanakkor naponta maximum csak 3g fogyasztását javasolja a Tudományos Élelmiszer Bizottság.  
  • Az elmúlt 10 évben körülbelül 200 ezer tanulmány készült a halfogyasztás jótékony hatásairól, nem véletlenül. Mi most Halmy Eszterrel a Magyar Elhízástudományi Társaság ügyvezető elnökével gyűjtöttük össze azokat az okokat, amelyek miatt érdemes és kifejezetten javasolt ezeket a kopoltyús jószágokat fogyasztanunk.
  • Bár a halak majdhogynem a szupertáplálékok csoportjába tartoznak, valahogy mégsem becsüljük meg őket igazán. Legalábbis itthon. Utánajártunk mennyi halat fogyaszt a világ, és mennyit mi, magyarok.
  • Pár hete jelent meg egy olyan rendelet Magyarországon, amely jogszabályban határozza meg a közétkeztetés kereteit a hazai oktatási intézményekben és kórházakban. Mit lehet és mit nem? Mennyit és pontosan mikor? Utánajártunk, mi változik szeptembertől.
  • Az utóbbi hónapokban egyre nagyobb hisztéria övezi a D-vitamin fogyasztását itthon és külföldön egyaránt. Csodaszerről beszélhetünk vagy egy egyszerű mezei tápanyagról? Mi most annak néztünk utána, hogy szakértők milyen összefüggéseket találtak a túlsúly és D-vitamin bevitel között.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.