Fizikai aktivitás

  • Több mint ezren gyűltek össze a Markoth Ferenc Kórház Családi Napján, ahol kiváló lehetőség nyílt a kötetlen beszélgetésekre, kikapcsolódásra. A gyermekeket közösségi játékok és ugrálóvár várta, a felnőttek pedig a tó fölötti kötélpályán próbálhatták ki fizikai erejüket.
  • Nem először bizonyították Székesfehérvár „erőemberei”, hogy nemcsak az edzőteremben és a küzdősportokban állják meg a helyüket, hanem jószívűek is. A megyeszékhelyen nem is olyan régen immár negyedik alkalommal rendezték meg a „Nagyok a Kicsikért” fesztivált, június 8-án pedig ismét a ringbe szálltak egy jótékonysági esemény keretében.
  • Beköszöntött a tél, egyre korábban sötétedik. Sokszor esik, latyakosak a járdák, az utak, így kedvünk és hajlandóságunk egy fárasztó nap után sportolni egyre kevesebb, sokkal hívogatóbb egy film a meleg ágyból esetleg nassolással egybekötve.
  • A legtöbben, akik életmódváltással szemezgetnek előbb vagy utóbb találkoznak a címben szereplő fogalmakkal és a legtöbbször nem tudnak a kettő közt különbséget tenni. Lássuk most a lényeget.
  • Nagyon sokan küzdenek köznyelven „derék- és hátfájással” ez adódhat az ülő életmódból, rossz testtartásból, mozgásszegény életmódból vagy a túlsúlyból, akár ezek összetettjéből. A gerincmerevítő izmok feladata a hasizmokkal egyetemben a gerinc stabilizálása. Abban az esetben, ha ezek az izmok gyengék, a testtartás rossz, a gerinc statikája és a körülvevő izmok egyensúlya megbomlik.
  • Hazánkban a lakosság több mint 60%-a túlsúlyos vagy elhízott, európai viszonylatban sereghajtók vagyunk. Sokan a genetikára és betegségekre hivatkoznak, azonban a legtöbb esetben a helytelen táplálkozás, esetek egy részében minőségi éhezés, valamint megfelelő mennyiségű mozgás hiánya az okozója. A legtöbben legyintenek rá, és nyugtázzák magukban, hogy a családban mindenki ”kövér”, akkor ő miért lógjon ki a sorból, a páromnak így is jó vagyok, majd megesznek még két Rákóczi túróst. Témánk: mozgás túlsúllyal.
  • Sokan azt tartják, nyáron minden könnyebben megy. Való igaz, a nyár egy jó időszak arra, hogy jobban figyeljünk magunkra, egészségünkre, egyszóval tudatosabban éljünk.
  • Mi a fizikai aktivitás optimális sebessége? Volt idő, amikor az optimális fizikai aktivitás sebességét úgy határozták meg, hogy olyan gyorsnak kell lennie, mintha egy kardfogú tigris elől menekülnénk. Még napjainkban is, ahogy a fejlődő világban is, az emberek fizikai aktivitása, mint például a földművelés, nélkülözhetetlen a túléléshez.
  • Tudta, hogy az ókori görögöknél csak az vállalhatott közéleti tevékenységet, aki tudott úszni? Ezzel szemben az úszás a középkori Európában szinte bűnnek számított, viszont az újkor óta újra hódít. Ez nem is csoda, hiszen nem kell hozzá más, csak egy fürdőruha, egy úszósapka és egy uszodai belépő.
  • A csontritkulás - orvosi szóval osteoporosis - a csont minőségi és mennyiségi változását jelenti, melynek során károsodik a csont szerkezete. A kezdetben tünetmentes, néma kórként is emlegetett betegséget hazánkban is elsősorban az érintettek magas száma teszi fontossá: a csontritkulás Magyarországon közel 900 000 embert érint, az Európai Uniós adatok szerint pedig minden harmadik menopauzán átesett nő és minden ötödik ötven év feletti férfi szenved ebben a betegségben.
  • Egyre elterjedtebb az a nézet, hogy napjainkban a mozgásszegény életmód, a sok ülés lett az „új dohányzás”. A mai átlagos európai életmód jellemzőit és ezek sokunkat érintő egészségügyi kockázatait mutatja be az alábbi infografika, ami egyszerű tippeket is ad egy kiegyensúlyozottabb életvitelhez.
  • Sokszor halljuk, hogy a kert milyen hatással bír a lelkünkre, csökkenti a stresszt, kiszakít a hétköznapi létből. De nem csak mentális előnyei van a kertben töltött időnek.
  • A diabetes mellitus a XXI. század elejének egyik legjelentősebb népegészségügyi problémájává vált és előkelő helyet foglal el a nem fertőző, úgynevezett „civilizációs” betegségek sorában. Becslések szerint a 2000-ben 171 millióra tartott cukorbetegszám 20 éven felüliek körében 2030-ra várhatóan 366 millióra fog növekedni, mely a társuló szövődmények folytán világméretű gondokat okoz. Népbetegség jellege már nem vitatható, hazánkban az ismert cukorbetegek száma évről évre növekszik.
  • A sportártalmak, vagy túlterheléses sérülések olyan egészségkárosodások, melyek a rendszeres testedzés, sportolás hatására lassan, hetek, hónapok, akár évek alatt alakulnak ki.
  • Sportolj és egészséges leszel!- hangzik el sokszor a különböző sportolási lehetőségek figyelemfelhívó szövegeként. Ez valóban igaz mind az általános egészségi állapot, mind a fizikai teljesítőképesség, mind az életminőség pozitívan befolyásolható a rendszeres testmozgással, sportolással. Mindezen pozitív hatások mellett azonban a sporttevékenység számos sérülés lehetőségét is magában hordozza.
  • Életmódváltással tehetünk az ellen, hogy évről évre növekedjen az esélye rákos megbetegedés kialakulásának.
  • Az ízületi porckopás, orvosi nyelven artrózis, a leggyakoribb és legrégibb ízületi betegség. Már a dinoszauruszok csontjain is láthatók artrózis jelei.
  • A teljesség igénye nélkül a gyakoribb edzésformákat szeretnénk bemutatni, kezdve a legegyszerűbb és legismertebb formáktól a legújabb őrületekig. Az utóbbiakat azért is, mert ha végre rászánjuk magunkat a mozgásra és keresünk egy helyet, ahová szívesen elmennénk, akkor jó, ha tudjuk, hogy az idegen hangzású nevek (pl: Kangoo Jumps, TRX) mit is takarnak pontosan.
  • Alapvető tanácsok és alapelvek, melyek segítségével megtervezhetjük életmódváltásunkat, aminek nem kizárólagos célja, hanem egyik eredménye lesz az egészséges testsúlycsökkenés, valamint fittebbek, egészségesebbek és energikusabbak is leszünk.
  • Ha fogyni szeretnénk, a cardio gyakorlatok fontos részét képezhetik a súlyvesztéshez szükséges fegyvertárunknak. A hatékony cardioedzés összeállításakor az első lépés az, hogy megértsük, mit tehetnek ezek a gyakorlatok a testünkért.

Linkek

nnk emblema logo

 

Kövess bennünket!

nnk emblema logo

Elérhetőségeink:

(+36 1) 476 1100
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.